• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل اخبار 7280اخبار امروز : 0
8

بسته حمایت از صنعت رونمایی می‌شود

  • کد خبر : 43220
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
بسته حمایت از صنعت رونمایی می‌شود
آرمان خالقی با اشاره به اینکه در روز صنعت بسته حمایت از صنعت رونمایی می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر بخش صنعت توانسته بخشی از کالاهایی که امکان واردات نداشتند بومی‌سازی کند. اما همچنان با چالش‌های از سیاست‌گذاری اشتباه تا مشکلات تامین مالی و… مواجه است.

به گزارش عصر اقتصاد، تولیدکنندگان و صنعتگران در سالهای تحریم در جبهه جنگ اقتصادی جنگیدند. صنعتگران در تامین نیازهای کشور از هیچ کوششی فروگذار نبودند. در میان مشکلات تحریمی صنعت نه تنها خودکفایی برخی محصولات را به ارمغان آورد، از طریق صادرات به ارزآوری کشور نیز کمک کرد. حالا با توجه به اینکه روز صنعت نماد تلاش صنعتگران در  مسیر توسعه است با آرمان خالقی عضو هیات مدیرها خانه صنعت، معدن و تجارت گفتگو کردیم. در ادامه جزئیات آن را میخوانید.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال می خواهیم روز صنعت متفاوت از سال های گذشته باشد، گفت: هر سال مشکلات صنعت به صورت فهرست وار به صورت بیانیه در روز صنعت منتشر می شد. اما خروجی مناسبی نداشت. امسال قرار شده پیشنهاداتی برای رفع مشکلات داده شود تا در هیات وزیران تصویب یا در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شود. این موضوع با رئیس جمهور شهید مطرح شده بود. دولت با این رویکرد کاملا موافق است. به همین دلیل پس از بررسی مشکلات توسط تشکل ها و مشورت با وزارتخانه های مختلف، بانک مرکزی، قوه قضائیه و … بسته حمایتی تدوین شد.

او با بیان اینکه بسته پیشنهادی حمایت از تولید با عنوان خادم الرضا در روز صنعت و معدن رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: همچنین یک بسته حمایتی برای حمایت تولید با همکاری قوه قضائیه آماده شده است. در این بسته موارد مختلف تاثیر گذار بر تولید از  بانکی، تامین انرژی، مسائل زیست محیطی قابل حل و … دیده شده است.

خالقی با تاکید بر اینکه در بسته پیشنهادی خادم الرضا مشکلاتی که قابل حل است دیده شده است، اظهار کرد: در این موضوع پیشنهاداتی برای حل چالش های تولید ارائه شده که شامل تامین مالی، مالیات، روابط کار، بهبود ظرفیت استفاده از منابع انسانی و … وجود دارد.

جزئیات بسته حمایت از صنعت

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این بسته در ۱۲ صفحه تدوین شده است، تصریح کرد: یکسری از پیشنهادات نیازمند مصوبات هیات وزیران است. برخی از پیشنهادات هم باید به صورت لایحه به مجلس ارائه شود تا در قالب قانون کسب و کارهای صنعتگران را تسهیل کند. برای نمونه پیشنهاد شده در  حمایت از تولید و تعاونی ها برای حق بیمه آنها بخشی در نظر گرفته شود که برای کارفرمای خوش حساب حمایت محسوب می‌شود شود. همچنین برای کاهش قطعی برق وزارت نیرو و بخش خصوصی چه اقداماتی باید انجام شود. این موضوع توسط خود همان وزارتخانه قابل پیگیری است.

او با اشاره به اینکه تا استقرار دولتی بعدی دولت کنونی می تواند مصوباتی در حمایت از صنعت داشته باشد، اظهار کرد: از طرف دیگر با یک دولت حقوقی طرف هستیم. یعنی مصوبات آن در دولت بعدی پیگیری خواهد شد. چراکه پیشنهادات براساس مطالباتی واقعی مطرح شده است. حتی اگر در دولت بعدی نیز مطرح شود به طور قطع استقبال خواهند کرد.

نماد روز صنعت

خالقی با اشاره به اینکه روز صنعت یک نماد است، اظهار کرد: در این روز بخش دولت و بخش خصوصی جمع می شوند تا توانمندی صنعت را جشن بگیرند و مشکلات مطرح  شده را بررسی کنند. مردم نیز در جریان مسائل بخش صنعت قرار می گیرند.

خالقی افزود: همچنین با توجه به اینکه بر مبنای عملکرد از  بنگاه های اقتصادی منتخب ها تجلیل می شود.گفت: این رویداد برای بنگاه های اقتصادی معتبر است. چراکه توسط دولت و بخش خصوصی ارزیابی انجام و برترینها انتخاب می شوند. به همین دلیل بنگاه ها برای اینکه بتوانند عنوان برتر پیدا کنند رقابت خواهند کرد. این انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت و کیت تولید است که اقتصاد کشور را به سمت رقابت‌پذیری می‌برد.

خالقی با تاکید بر اینکه از یک تیر تا ده تیر هر سال موضوعات مختلف صنعت بررسی می شود، اظهار کرد: همچنین مسائلی مانند تحقیق و توسعه تا مسائل کیفی صنعت بررسی می شود. این موضوع بهانه ای شده که تعامل بنگاه های اقتصادی و دولت بیشتر شود.

تبعات تحریم ها در یک دهه گذشته

او با بیان اینکه تحریم ها در یک دهه گذشته برای صنعت ایران زیانبار بوده است، اظهار کرد: این محدودیت ها به دلیل اینکه جذب سرمایه گذاری را مختل کرده است. همچنین مشکلاتی در زمینه صادرات، انتقال فناوری، مبادلات مالی و … به وجود آورده است. اما در مقابل کالاهایی که امکان وارداتی نداشتند از سر ناچاری مجبور شدیم آنها را تولید داخلی کنیم. بخشی از این تولید بر مبنای خلاقیت داخلی و بخشی بر مبنای کپی برداری بوده است. اما سوال این است که آیا این صنایعی که ایجاد شده می تواند در زنجیره جهانی قرار بگیرند؟

اگر رقابت پذیری در صنعت نباشیم باید به دنبال کاهش قیمت، بهره وری و افزایش کیفیت برویم. تا شرکت ها در زنجیره ارزش جهانی قرار بگیرند. به طور قطع تا این هدف محقق نشود نمی‌توانیم در بازار خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم. حتی در صورتی که محدودیت واردات برطرف شود در بازار داخلی نمی توانیم رقابت کنیم.اپ تاکید کرد:

نوسازی ماشین آلات و تجهیزات تولید فرسوده چگونه انجام شود

او افزود: در واقع باید توجه داشته باشیم که مردم نباید مجبور شوند هر کالایی را بخرند. باید بر مبنای رقابت کیفی محصولات در بازار داخلی عرضه شوند. به همین دلیل باید زیرساخت های لازم برای توسعه صنعتی تقویت شوند. زیرا در سال های اخیر به دلیل محدودیت نوسازی ماشین آلات و تجهیزات تولید فرسوده شده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت. از این رو همیشه فرصت برای بهره وری و ترمیم بخش صنعت وجود ندارد. از طرف دیگر بنگاه های اقتصادی هر ساله با بهره گیری از فناوری روز دنیا تجهیزات خود را به روز می کنند. در این بین شرکت های ایرانی عقب هستند.

خالقی با تاکید بر اینکه مشکلاتی که هم اکنون در بخش نوسازی داریم، گفت: البته باید توجه داشت که ریشه ناتوانی شرکت ها در نوسازی ضعف سرمایه در گردش است. در شرایط کنونی یکی از عمده ترین مشکلات اقتصادی کشور قیمت گذاری دستوری است. دولت بعدی باید در این زمینه صبوری به خرج دهد. در واقع دولت باید بیشتر به دنبال نظارت و سیاست گذاری برود. دولت نباید تاجر و بنگاه دار شود. دولت باید از طریق کوچک سازی بدنه خود هزینه ها را کاهش دهد. وقتی دولت هزینه بالایی دارد به دنبال افزایش درآمد از محل مالیات  و … می رود. در شرایط کنونی شفافیت در بخش مالیات ستانی دست پیدا نکرده ایم.

دولت بخشی از تصمیم گیری را باید به تشکل ها واگذار کند

او با تاکید بر اینکه دولت باید محیط کسب و کار را به صورت واقعی بهبود ببخشد، اظهار کرد: دولت بخشی از تصمیم گیری را باید به تشکل ها واگذار کند. از طرف دیگر خصوصی سازی واقعی دنبال شود تا از طریق بهره وری صنعت کشور در مسیر رقابت‌پذیری برود.

عضو هیات مدیرها خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید دولت باید زیرساخت های حمل و نقل و گمرکات را بهبود ببخشد، اظهار کرد: در شرایط کنونی نقل و انتقالات مالی باید تقویت شوند. تا از این طریق بنگاه ها بتوانند صادرات داشته باشند. از طرف دیگر تعرفه های بازرگانی با کشور مقابل باید به حداقل برسد. این مسائل نیازمند دیپلماسی اقتصادی است. دولت باید به این موضوع ورود کند و زمانی که شرایط تسهیل شد کار را به بخش خصوصی واگذار کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=43220

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.