• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
کل اخبار 7389اخبار امروز : 0
3
محمدرضا مرتضوی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در گفتگو با اگروفودنیوز مطرح کرد:

 آسیب جدی قیمت گذاری دستوری به صنعت آرد

  • کد خبر : 43944
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
 آسیب جدی قیمت گذاری دستوری به صنعت آرد
محمدرضا مرتضوی می‌گوید: اعمال سخت‌گیری‌های غیر معقول و قیمت‌گذاری دستوری باعث آسیب جدی به صنعت آرد کشور شده است.

محمدرضا مرتضوی می‌گوید: اعمال سخت‌گیری‌های غیر معقول و قیمت‌گذاری دستوری باعث آسیب جدی به صنعت آرد کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، محمدرضا مرتضوی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی در خصوص وضعیت توزیع آرد در کشور به خبرنگار ما گفت: در میزان توزیع آرد از سال گذشته تاکنون تغییری ایجاد نشده و توزیع به میزان سال گذشته بین واحدهای صنفی و صنعتی انجام می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه قیمت یک کیسه آرد چهل کیلوگرمی ۳۰هزار تومان که ۶هزار تومان آن قیمت کیسه است، گفت: نرخ دستوری آرد حدود دویست و بیست هزار میلیارد تومان زیان به اقتصاد کشور وارد می‌کند که دولت به عنوان یارانه آن را می‌پردازد ولی تاثیری در سفره مردم ندارد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی عنوان کرد: کارخانجات آرد شرایط خوبی ندارند و قیمت آرد حتی دستمزد آسیابانی کارخانه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

وی گفت: دولت به دلیل دخالت در قیمت گذاری، پرداخت زیان‌ها را متقبل شده است ولی پروسه بررسی زیان‌ها معمول زمان بر بوده و دولت با کسری بودجه شرایط پرداخت را نیز ندارد و به همین دلیل، اعمال سختگیری‌های غیر معمول باعث آسیب پذیری و زیان بالا در صنعت آرد شده است که به نفع سلامت مردم نیز نخواهد بود.

مرتضوی اظهار کرد: امسال با خرید حدود دوازده میلیون تن گندم داخلی از واردات برای تامین نان مردم بی‌نیاز هستیم که این میزان گندم، بخش های بزرگی از صنف و صنعت را نیز پوشش می دهد.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: حدود چهارو نیم میلیون تن گندم مرغوب از استان‌های خوزستان، کرمانشاه، فارس، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و گلستان خریداری شده که این بهبود چشمگیر نتیجه زحمات زارعین و وزارت کشاورزی در حوزه به زراعی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر کشت گندم در شش میلیون هکتار انجام می‌شود که حدود ۲٫۴ میلیون هکتار کشت آبی و مابقی کشت دیم است و با سم پاشی به موقع، مبارزه با آفات و با زراعت علمی پتانسیل دستیابی به رقم ۱۶میلیون تن گندم نیز وجود دارد.

این فعال صنعت آرد کشور گفت: بازارهای عراق و افغانستان فرصت خوبی برای صادرات است و با افزایش چهارمیلیون تن برداشت گندم به جز خودکفایی، به هاب منطقه تبدیل خواهیم شد.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران بیان کرد: صنعت آرد ایران از کشورهای اطراف از جمله روسیه و قزاقستان در رتبه بالاتری قرار گرفته و از نظر تکنولوژی جزو ده کشور اول دنیا است و حدود پانزده میلیون نیز ظرفیت خالی دارد که نشان پویایی در این صنعت است ولی قیمت گذاری دستوری بی منطق به این صنعت آسیب می‌زند.

وی گفت: بخش خصوصی آمادگی دارد بدون حمایت دولت برای سال آینده، گندم زراعی مورد نیاز مصرف کشور را خریداری کرده و بدون تاخیر وجه آن را به کشاورز پرداخت نماید مشروط به اینکه دولت دخالتی در این موضوع نداشته باشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران توسط دولت نشان از ضعف سیستم دارد و بهتر است دولت یارانه را به طرق مختلف مستقیم به سفره مردم اختصاص دهد.

مرتضوی ضمن بیان اینکه بهترین و بدترین گندم به یک قیمت خریداری می‌شود، افزود: بخش خصوصی می‌تواند با به وجود آوردن زیرساخت‌های مناسب کشت گندم مرغوب را توسعه دهد.

وی همچنین با بیان اینکه از گندم مرغوب، آرد مرغوب و در نهایت نان مرغوب تهیه می‌شود، گفت: ضمن تلاش نانوایان همچنان نیروها، با کمترین آموزش وارد نانوایی‌ها می‌شوند.

محمدرضا مرتضوی در پایان اظهار کرد: به دلیل انحصار در بازار خرید و فروش گندم و آرد و همچنین نرخ‌های دستوری، برنامه کلانی برای کشت ارگانیک گندم و تولید آرد ارگانیک در کشور وجود ندارد و در سیستم دستوری و دولتی اهمیتی به سلامت قایل نیستند فقط در برخی واحدهای صنعتی مانند نان سحر و نان‌آوران ابتکاراتی صورت گرفته است.

 

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=43944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.