خدمات پس از فروش و تامین قطعات، چالش آینده دستدومها
در ادامه هم با تولید خودروهای ناقص و کاهش ارزش پول ملی، بازار خودرو محل پذیرش نقدینگی سرگردان مردم شد. نرخ خودرو در طول این سالها نجومی افزایش یافت و در مقایسه نرخها بین ایران و کشورهای همسایه میتوان گفت خودروهای مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در ایران قیمتی بالاتر از خودروهای سال در این کشورها دارند. اما پس از افتوخیزهای فراوان، ممنوعیت واردات خودرو لغو شد و موفق نبودن واردات خودروهای صفر کیلومتر، مسئولان و متولیان امر را بر آن داشت که واردات خودروهای کارکرده را در دستور کار قرار دهند. این مسئله موافقان و مخالفانی دارد که هر یک استدلالهایی را مطرح میکنند.
تنوع تامین بدون ارائه خدمات
آرمان خالقی، عضو هیاتمدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به صمت گفت: درحالحاضر شاهد کمبود خودرو در بازار و نیز وجود عطش بسیار به خرید هستیم که اتفاقا این عطش نسبت به خودروهای جدید و خارجی بیشتر است.
وی افزود: ممنوعیت واردات منجر به انباشت تقاضا شد؛ علاوه بر اینکه به لحاظ روانی جامعه بر این باور است که خودرو خارجی کیفیت و ایمنی بالاتری دارد.
این کارشناس حوزه صنعت یادآور شد: هنگامی که مبادرت به واردات کالایی از جمله خودرو میکنیم، آیا این محصول همان خودرو با قطعات اصلی است یا بهنوعی در قطعات آن دست برده شده است؛ ضمن اینکه وقتی خودرو نو و بهروز وارد میشود به تیراژ بوده؛ در نتیجه قطعات موردنیاز آن نیز وارد و تامین میشود.
وی ادامه داد: خریداران خودروهای کارکرده انتظار خدمات پس از فروش دارند. آیا نمایندگی در کشور این سرویسدهی را بر عهده خواهد داشت؟
خالقی با اشاره به مدلهای متنوع خودروهای کارکرده، اظهار کرد: واردات خودروهای دستدوم با جستوجو در بازارهای مختلف و جمعآوری آنها از سطح کشورهای گوناگون رخ خواهد داد و خرید از شرکت مادر نیست؛ بنابراین تنوع آنها بالا خواهد بود. زمانی که تنوع خودروها با تعداد محدود زیاد میشود، معمولا گارانتی وجود ندارد و خدماتی شامل آنها نمیشود.
گزینهای برای درمان موقت
بهگفته این کارشناس خودرو با ورود خودروهای کارکرده خارجی در ابتدا خوشحال خواهیم بود، اما پس از مدتی نیاز به قطعاتی که موجودی ندارد، دردسرهای زیادی برای صاحبان خودرو و بازار قطعات یدکی بهوجود خواهد آورد.
خالقی با بیان اینکه واردات خودرو خارجی کارکرده، فقط یک گزینه برای درمان کوتاهمدت است، گفت: نباید با راهحلی موقتی بهدنبال حل یک مشکل اساسی باشیم. از ایندست اقدامات بدون در نظر گرفتن تمام جوانب کار مشکلات را در ادامه بیشتر میکند.
وی تصریح کرد: برای کاهش عطش بازار چارهای جز عرضه بیشتر خودرو نداریم؛ بنابراین باید بهدنبال تامین نیازمندی این بازار با خودروهای نو باشیم تا مشکلات پیچیدهتر نشود.
خالقی با اشاره به مجوز ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد به داخل کشور، گفت: طرح پلاکگذاری ملی برای خودروهای مناطق آزاد با هدف بهبود عرضه خودرو به بازار کشور در قالب یک مصوبه موردتایید هیات وزیران قرار گرفته، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. شاید اگر این مصوبه اجرایی میشد تا حدودی التهاب بازار خودرو فروکش میکرد.
خالقی در پایان گفت: واردات خودرو پس از سالها ممنوعیت، امری مثبت است، اما باید بدانیم که واردات خودروهای دستدوم تنها یک راهحل موقت است.