به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به تجربه حضور خودروسازان خارجی در ایران همکاری مجدد با آنها را منوط به تعریف یک بازار باثبات و بلندمدت در قراردادها دانست.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص ارزیابی خود از حضور خودروسازان خارجی در ایران به تجربه همکاری رنو و دوو با خودروسازان داخلی و خروج آنها از قراردادهای منعقده با شرکتهای خودروسازی داخلی در اثر فشار تحریم و یا سهامداری شرکتهای آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: نوع قراردادهای منعقده با خودروسازان خارجی حائز اهمیت است، به طوری که میبایست یک افق بلندمدت برای آن در نظر گرفته شود و ضمانت اجرا و تعهد طرف خارجی به تداوم همکاری در آن لحاظ شده باشد، مگر اینکه طرف ایرانی مرتکب تخلفی شود که آن بحث دیگری است.
وی با بیان اینکه در روابط اقتصادی قراردادها میبایست به گونهای تنظیم شوند که فرصت خروج از قرارداد از سوی طرف خارجی با کمترین فشار و بهانه فراهم نشود، افزود: در این شرایط طرفین قرارداد متضرر میشوند زیرا خودروساز خارجی بازار ایران را از دست میدهد و از سوی دیگر با تنظیم خطوط تولید برای خودرویی خاص، پس از خروج آن محصول از چرخه تولید، تنظیم و محاسبات شرکتها ناگزیر از تغییر و تحول خواهد بود و خودروساز داخلی است که زیان بیشتری را متحمل میشود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم یک بازار باثبات و بلندمدتی را تعریف کنیم و در این صورت همکاری با خودروسازان خارجی پذیرفتنی است.