به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن بررسی وجود انحصار یا رقابت در صنعت خودروی داخلی در خصوص آزادسازی قیمت خودروهای لوکس گفت: باید دید مصرفکننده در کجای این معادله قرار میگیرد که سازمان حمایت با توجه به وظیفه ذاتی و حاکمیتیاش این موضوع را روشن خواهد کرد.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص درخواست ایدرو از شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهایی نظیر شاهین، دنا پلاس توربوپلاس، K132 و کوئیک اظهار داشت: شورای رقابت با مداخله در قیمتگذاری خودرو هدف ایجاد رقابت و جلوگیری از انحصار را دنبال میکند.
وی افزود: اگر قرار بر خروج برحی از خودروها از قیمتگذاری دستوری است با توجه به اینکه این محصولات به وفور از سوی چند خودروساز تولید میشود، بدین معنا است که انحصار و کمبودی در بازار وجود نداشته و توان پاسخگویی به تقاضا برای خودروسازان فراهم بوده و قیمت به قیمت واقعی نزدیک است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: اما به دلیل کمبودها و محدودیتهایی که در بازار شاهد هستیم، در صورت حذف شورای رقابت، میبایست سازمان حمایت به منظور نظارت جایگزین این شورا شود.
خالقی در خصوص معیار قیمتگذاری خودروهای داخلی با توجه به قیمتهای نجومی محصولات خودروسازان خصوصی نظیر قیمت ۸۰۰ میلیونی تیگو با وجود ادعای داخلیسازی این خودرو گفت: این همان انحصار در بازار است و اگر قرار بر تداوم شرایط فعلی باشد، کاهش قدرت خرید مصرفکننده و اعتقاد آنها به گران تمام شدن خودروهای تولید داخل حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: مصرفکنندگان حتی اگر قائل به هزینه تمام شده بالای خودروهای داخلی نباشند، معتقدند که این خودروها در زمان عرضه با قیمتهای گران در اختیار متقاضیان قرار میگیرند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین گفت: با توجه به توان تولیدی اندک خودروسازیهای کوچک به نحوی که در عمل عدد بزرگی در بازار محسوب نمیشوند، حاکمیت دو خودروساز بزرگ کشور و ممنوعیت واردات، رقابت از بعد کیفیت و قیمت را از خودروسازان اصلی سلب کرده است.
خالقی در خصوص اظهارات خودروسازان بزرگ کشور مبنی بر همکلاس بودن و رقابتی بودن خودروهای جدید با خودروهای وارداتی و مونتاژی کشور گفت: خودروهای مونتاژی و وارداتی همگی کاملا تولید داخل نبوده و خودروی ملی محسوب نمیشوند، بلکه خودروهایی هستند که وابستگی وارداتی دارند.
وی گفت: نمیتوان به سادگی با برخی توجیهات قانون را دور زد. واقعیت این است که صرفا دو گروه خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا منفک از یکدیگر مشغول به تولید هستند که هر کدام نیز با چند زیرمجموعه، خودروهایی را در سبد تولید و عرضه خود دارند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: در چنین شرایطی تنها رقابت میان زیرگروههای این مجموعهها در جریان است، و با مونتاژ تعداد محدودی خودرو در کرمان خودرو و سایر شرکتهای خصوصی، مقایسه معنایی ندارد.
خالقی با اشاره به مالکیت یکسان خط تولید تیبا و کوئیک تصریح کرد: در واقع خودمان با خودمان در رقابتیم و پیروز این میدان نیز خودمان هستیم و اینکه مصرفکننده و مصالح وی در کجای این معادله قرار میگیرد، از وظایف ذاتی و حاکمیتی سازمان حمایت است.
وی در ادامه تاکید کرد: ممانعت از انحصار، تراست و تبانی فعالان اقتصادی برای کسب سودهای نامتعارف در بازار از وظایف شورای رقابت بوده و سازمان حمایت نیز به عنوان حافظ حقوق عمومی باید روشن کند که آیا تولید خودرو در شرایط انحصاری، متضمن حقوق مصرفکننده خواهد بود و علاوه بر آن قیمت خودرو چگونه رقابتی میشود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان خاطرنشان کرد: مقایسه خودروهای ایرانی با خودروهای مشابه خارجی، رقابتی بودن تولیدات داخلی و یا نواقص ناشی از خلاء مدیریتی، ناکارآمدی، فقدان بهرهوری و انصاف که تحصیل سودهای کلان برای افرادی خاص و زیان مصرفکننده از نتایج آن است، را روشن میکند.