قائم مقام دبیرکل خانه صمت با بیان اینکه بیثباتی مدیریتی موجود در وزارت صمت نه در علم مدیریت و نه در اقتصاد کلان پذیرفته است، آن را عامل تبدیل این وزارتخانه استراتژیک با رویکرد بلند مدت به یک وزارتخانه با رویکردی کوتاه مدت و روزمره دانست.
*** بیثباتی مدیریتی در وزارت صمت
به گزارش خبرگزاری صنایع، آرمان خالقی در حاشیه مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان تهران و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری، پیرامون تحولات و تغییرات در وزارت صنعت، اظهار داشت:
دولت کنونی روی تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت خیلی اصرار داشت که را بتواند آن به دو قسمت تجارت و صنایع و معادن تبدیل کند و این اصراری که دولت داشت در نهایت نتایج خوبی به همراه نداشت و تغییراتی اتفاق افتاد که در وزارت صمت دولت فعلی سه تغییر در طی سه سال شاهد بودیم و چهارمی نیز که به تازگی به عنوان سرپرست شاهد آن هستیم.
هر شخصی طی چند سال اخیر در صدر این وزارتخانه قرار گرفته با خود معاونین و مدیران حوزه وزارتی و یک سری مدیران ارشد را با رفتنش برده و یا با آمدنش آورده و جایگزین کرده و این ثبات مدیرت را در وزارتخانه بهم ریخته است.
*** پیامدهای بیثباتی مدیریتی در وزارت صمت
وی در ادامه پیرامون پیامدهای بیثباتی مدیریتی در وزارت صمت افزود:
این بی ثباتی در مدیریت تا مدیران استانی نیز اثر گذار بوده است، رییس سازمان و معاونش همگی تحتالشعاع این بیثباتیها قرار گرفتهاند و شاهد آن بودهایم در صدور بعضی از احکام تعلل داشتهاند و مدیران استانی زیادی بلاتکلیف وضعیت خود هستند.
وقتی یک مدیر در پست سازمانی ثبات نداشته باشد و این اطمینان را نبیند که فردا در سمت خود باقی میماند یا برکنار میشود قاعدتا همکارانش و کسانی که با آن مدیر در یک حوزه فعالیت میکنند، ثبات شغلی را در شغل خود ندیده و برای احکام و مسئولیت خود نمیدانند چه تصمیم قاطع و درستی را بگیرند.
قاعدتا این بیثباتی ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر برای دولت بسیار عواقب سنگینی را به همراه خواهد داشت و به نحوی بوده که قدرت تصمیمگیری و قدرت ریسک را از مدیران کنونی گرفته و نتوانستند برای بلند مدت برنامهریزی کنند و هرکدام سعی داشتهاند که برای دوره کوتاه مدت اقداماتی انجام داده و کاری که انجام میدهند نتایج آن در کوتاه مدت نمایان شود که بتوانند در بقای خود برای حفظ سمت موثر واقع شوند و این یک کار طبیعی است و اشتباهی در این زمینه رخ نداده و قاعدتا به چنین روشی باید عمل میکردند.
*** تبدیل وزارتصمت به وزارتخانهای کم اثر
خالقی در ادامه تصریح کرد:
این نوع عملکرد باعث شد وزارت صمت از یک وزارتخانه استراتژیک با دید بلند مدت به یک وزارتخانه روزمره و وزارتخانهای که بر مبنای روزمرگی فعالیت میکند تبدیل شود و تصمیمات آن کوتاه مدت و کم اثر شود.
این مدل عملکرد در مدیریت به هیچ عنوان پذیرفته نیست و در اقتصاد کلان و در رابطه با وزارتخانهای به این مهمی که جمع زیادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی را تحت الشعاع قرار میدهد نیز پذیرفته نیست.
*** انتظارات منطقی از وزیر جدید صنعت / تصمیمات سریع و پخته
به گزارش خبرگزاری صنایع، قائم مقام دبیرکل خانه صمت در پایان پیرامون اینکه وزیر جدید صمت در مدت یکساله باقیمانده چه اقدام اساسی میتواند انجام دهد، اظهار داشت:
طبیعی است که سرپرست یا وزیر جدید وزارت صمت ، برنامهریزی بلند مدت پایداری نمیتواند انجام دهد و این انتظار را نیز از وزیر جدید نداریم.
در فاصله کمتر از یکسال که حدود ۱۱ ماه زمان دارد نمیتوانیم انتظار تدوین و تصویب یک چشم انداز بلند مدت یا استراتژی بلند مدت از ایشان داشته باشیم و مشخصا باید همین روال را ادامه دهد که بتواند جلوی خسارتهای بیشتر را بگیرد و البته باید تصمیمات پختهتر، قاطعتر و سریعتری گرفته شود.
زمان دادن به تصمیات، بسیار کشنده و آسیبرسان خواهد بود، وزیری که خواهد آمد قاعدتا باید با فعالان این بخش و ذینفعانش تعامل بسیار خوب و همکاری مستمری داشته باشد و از آنان تقاضای همکاری کرده که بتوان بدینگونه بخش خصوصی را وارد صنعت کند زیرا اصولا هیچ وزیری به تنهایی و هیچ وزارتخانهای به صورت دستوری با این طول عمر کوتاه نمیتواند موفق باشد.