• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل اخبار 7393اخبار امروز : 5
18

قائم مقام دبیرکل خانه صمت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صنایع: دیپلماسی اقتصادی از دیپلماسی سیاسی در برجام جاماند/ تقویت مناسبات اقتصادی درراستای مناسبات سیاسی

  • کد خبر : 30944
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
قائم مقام دبیرکل خانه صمت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صنایع: دیپلماسی اقتصادی از دیپلماسی سیاسی در برجام جاماند/ تقویت مناسبات اقتصادی درراستای مناسبات سیاسی

قائم مقام دبیرکل خانه صمت با بیان اینکه متاسفانه دیپلماسی اقتصادی از دیپلماسی سیاسی در برجام جاماند، بر تقویت مناسبات اقتصادی کشورمان با سایر کشورها در راستا و همسو با مناسبات سیاسی، تاکید کرد.   *** دیپلماسی اقتصادی همسو با دیپلماسی سیاسی   به گزارش خبرگزاری صنایع، آرمان خالقی در حاشیه جلسه رئیس کمیسیون صنایع […]

قائم مقام دبیرکل خانه صمت با بیان اینکه متاسفانه دیپلماسی اقتصادی از دیپلماسی سیاسی در برجام جاماند، بر تقویت مناسبات اقتصادی کشورمان با سایر کشورها در راستا و همسو با مناسبات سیاسی، تاکید کرد.

 

*** دیپلماسی اقتصادی همسو با دیپلماسی سیاسی

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، آرمان خالقی در حاشیه جلسه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با روسای تشکل‌های صنعتی کشور با محوریت دیپلماسی اقتصادی و در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت:

بعد از دیپلماسی سیاسی که اتفاق افتاد قطعا باید دیپلماسی اقتصادی خیلی فعال و پویا جلو می‌آمد و خود را نشان می‌داد و تحرک خود را در عرصه عملیاتی کردن برجام نشان می‌داد.

وقتی بحث دیپلماسی می‌آید فکر می‌کنیم  وزارت خارجه باید تنهایی کار کند که این تفکر و رویکرد اصلا درست نیست و دقیقا به همین دلیل، در توسعه دیپلماسی اقتصادی اقدام قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است.

 

وی در ادامه تصریح کرد:

تمام ارکان اقتصادی کشور که از سه رکن اصلی بخش خصوصی، تعاونی و دولت تشکیل می‌شود، باید پای کار یبایند اما اتفاقی که در این زمینه افتاد چندان نتوانست نیازها را برآورده کند و متاسفانه از قافله اقداماتی که باید انجام می‌دادیم جا ماندیم.

بخش خصوصی ایران می‌توانست با بخش خصوصی سایر کشورها ارتباط نزدیک و معاهداتی داشته باشد و مراوداتش  را جلو ببرد و اقتصادمان را به اقتصاد کشورها گره بزند.

 

خالقی در ادامه خاطرنشان کرد:

وقتی بتوانیم اقتصادمان را به اقتصاد کشورها گره بزنیم تاب‌آوری اقتصادمان بالا می‌رود زیرا نیاز آنها به اقتصاد ما و نیاز ما به اقتصاد آنها یک رابطه دو طرفه پیدا می‌کند و برای این که این رابطه دو طرفه حفظ شود، کشورهای متقابل تمام دغدغه‌یشان در جهت حفظ منافع و روابط اقتصادی قرار می‌گیرد اما اگر این اتفاق نیفتاد یک رابطه سست داریم به این معنی که هیچ منافع اقتصادی برای کشورها تعریف نشده و ما نتوانستیم از فضای به وجود آمده، استفاده درست و لازم را بکنیم.

*** الزامات دیپلماسی اقتصادی

 

قائم مقام دبیرکل خانه صمت در ادامه پیرامون ماهیت دیپلماسی اقتصادی در کشورمان، بیان داشت:

در مورد دیپلماسی اقتصادی کشورمان قاعدتا یک رویه و برنامه بلند مدت تعریف نشده و یک نقشه راه مدون نداریم و تقریبا باری به هر جهت و به نسبت اتفاقات روز تصمیماتی می‌گیریم که این تصمیمات بر مبنای روش‌های انفعالی است یعنی چیزی باید اتفاق بیافتد تا ما نسبت به آن واکنش نشان دهیم و خودمان هدایت‌گر نبودیم و این گونه نبوده که فعال اقتصادی شویم، تنظیم کنیم و تعامل ایجاد نماییم تا بتوانیم روابط خود را تنظیم کنیم، این باعث شده همیشه دنباله رو باشیم.

هر وقت خواستیم کاری انجام دهیم با توجه به این که متاسفانه در روش‌های مدیریت ما اقتصاد دولتی در اقدامات اجرایی کشور سیطره دارد با تاخیر تصمیم گرفته می‌شود و همچنین بعد از این که بخواهیم اجرا کنیم، این قصه گذشته و یک جریان جدید پیش می‌آید.

 

خالقی پیرامون الزامات توسعه و اجرای دیپلماسی اقتصادی، اضافه کرد:

اگر بخواهیم کار انجام دهیم باید سرعت عمل داشته باشیم و بخش خصوصی پای کار بیاید و همکاری مشترک و همسویی بین روابط سیاسی، روابط اقتصادی و مناسبات امنیتی که وجود دارد پیدا شود و همه اینها باید در راستای همدیگر قرار گیرند تا منافع ملی حاصل شود.

 

وی در خصوص رویکرد دولت در این خصوص نیز، گفت:

دولت بداند در کجای کار قرار دارد و در همین راستا حرکت کند، باید قبول داشته باشیم بسیاری از چیزهایی که در کشور به آن قائلیم از نظر عقاید،  برنامه‌های سیاسی بلند مدت و موضوعات استراتژیکی منطقه‌ای که برای خود ما اهمیت خاصی دارد در چارچوب مناسبات اقتصادی تعریف شود.

 

*** پیوستگی اقتصادی

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت در پایان، اظهارداشت:

هر چقدر بتوانیم قدرت و پیوستگی اقتصادی با کشورهای منطقه را تقویت کنیم، قاعدتا در نتیجه، مناسبات سیاسی و امنیتی و جایگاه امنیت کشور خود در منطقه را تقویت کرده‌ایم.

البته لازم به ذکر است همه این موارد مکمل یکدیگر و به هم پیوسته هستند، نه این که اگر در یک بخش توفیق حاصل شد، بتوان بخش‌های دیگر را رها کرد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=30944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.