به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی ایران، چهار مشکل اصلی قطعهسازان مطرح شد که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوراتی برای رفع آنها، همچون اصلاح قراردادهای خودروسازان و قطعهسازان و همچنین تامین ارز و نقدینگی مورد نیاز صنعت قطعهسازی را صادر کردند.
با توجه به اینکه عملا از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعهسازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعهسازان و خودروسازان نمیرسد، مشکلات عدیدهای برای قطعهسازان ایجاد کرده است. ضمن اینکه با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعهسازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که پیش از صلاح قیمتها وجود داشته، اصلاح نشده است که این موضوع باتوجه به افزایش هزینههای صنعت قطعهسازی هم فعالان این صنعت را با مشکل روبرو کرده است.
در این زمینه روز پنجشنبه، اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو و همچنین انجمن همگن نیرو محرکه و قطعهسازی، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و چند قطعهساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسهای برگزار و به ابراز مشکلات اخیر صنعت قطعهسازی کشور پرداختند.
در رابطه با جزئیات این جلسه، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این جلسه پیرامون چهار مشکل اصلی این صنعت برگزار شد که یکی از موضوعات مطرح شده مسائل ارزی بود که هم به لحاظ کمبود و عدم تخصیص آن از ابتدای سالجاری و هم به لحاظ قیمتگذاری که افسارگسیخته شده و مدام افزایش مییابد، مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: همچنین مشکل اصلی بعدی که به آن پرداخته شده، موضوع مواداولیه داخلی بود که علاوه براینکه در تامین آن دچار مشکل هستیم، آن نیز از قیمت ارز تبعیت کرده و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی داشته است. ضمن اینکه عرضه فولاد، آلومینیوم، مس و… در بورس کالا به سختی انجام شده و دائما هم معاملات آنها ابطال میشود که بسیار دردسرساز شده است.
بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این جلسه را نقدینگی مورد نیاز قطعهسازان اعلام کرد و گفت: تا چندی پیش به دلیل بحثهای یورو ۵، بسیاری از خودروها شمارهگذار نشدند که به دنبال آن قطعهسازان با کمبود نقدینگی مواجه شدند. در حال حاضر هم کماکان بهویژه با وضعیت اخیر فروشهایی که دو خودروساز دارند و سیاست جدیدی که وزارت صمت اتخاذ کرده است، میدانیم که حداقل تا دو هفته آینده هیچ ورودی خودروسازان نخواهند داشت و این مجدد باعث خواهد شد که کمبود نقدینگی به صنعت قطعهسازی منتقل شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو ادامه اد: علاوه بر اینها، دیگر مشکل اصلی ما بحث قیمتگذاریهاست. متاسفانه قیمتگذاری دستوری که بر روی خودروها اعمال میشود، سبب شده خودروسازان نتوانند قیمتها را در قرداد خود با قطعهسازان اصلاح کنند که باعث زیان شدید قطعهسازان شده است. این چهار موضوع به تفصیل به سمع سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. اتفاق مثبت اینجاست که با توجه به اینکه وی از بدنه وزارت صنعت بودهاند، به بیشتر مسائل اشراف کامل داشتهاند. اصلاح قیمت در سطح قطعهسازی از همین هفته آغاز خواهد شد.
بیگلو ادامه داد: در رابطه با تامین ارز قطعهسازان، تمهیداتی را حاصل کردند که طی چند روز آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و ما نیز امیدوار هستیم که به میزانی که ارز مورد نیاز صنعت قطعهسازی و خودرو که البته رقم چندان بالایی هم نیست، تامین شود. به طور مثال سالیانه برای واردات ارزن برای جوجهها ۲.۵میلیارد دلار ارز تحخصیص داده میشود در حالی که برای تولید یکمیلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تنها به دو میلیارد دلار ارز در سال نیاز داریم. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است که طی آن سهم بسیار بالایی از ارز مورد نیاز تامین خواهد شد.
وی اعلام کرد: در رابطه با قیمتگذاری ها، علاوه براینکه به خودروسازان دستور دادند که قیمت قرداد قطعهسازان را اصلاح کنند و قرار شد که در رابطه با اصلاح قیمت خودروسازی، قطعهسازی کماکان در کنار وزارت صمت و خودروسازان حرکت کند و در تمام موارد و پارامترهایی که در بحث قیمت خودرو موثر هستند، قطعهسازان نیز ورود کنند. در بحث نقدینگی هم باتوجه به اینکه نقدینگی تابعیتی از قیمتگذاریها دارد، به محض آنکه قیمتگذاریها اصلاح شود، کمبود نقدینگی خود به خود از سوددهی که برای خودروسازان ایجاد میشود، جبران خواهد شد.
بیگلو تاکید کرد: در رابطه با مشکل تامین مواد اولیه داخلی هم قرار شد که سرپرست وزارت صمت کارگروهی را با حضور نماینده انجمن تشکیل دهند که در آن مشکلات مواداولیه به ویژه فولاد در وهله اول برطرف و سپس به سمت پتروشیمیها، مس و آلومینیوم حرکت شود. این کارگروه با حضور دوستان فولادی از جلمه فولاد مبارکه، نمایندگان انجمن، معاونت معدنی وزاتخانه و زیر نظر خود مدرس خیابانی تشکیل خواهد شد تا تامین مواداولیه حل شود.