به گزارش خبرخودرو، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن اشاره به خسارات ناشی از اقدامات یکجانبه دولت در قیمتگذاری دستوری بر اهمیت پژوهش در پروژههای ساخت خودرو تاکید کرد.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص لزوم اقدام دولت در جهت جبران خسارت خودروسازان از محل قیمتگذاری دستوری بر اساس ردیف ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون پنج ساله پنجم توسعه اظهار داشت: مشکلات خودروسازان در حوزه قیمتگذاری بزرگتر از این مسائل است.
وی افزود: دولت در حوزه قیمتگذاری دستوری اگر محل جبران خسارات وارده ناشی از تعیین قیمت را نیز در نظر بگیرد یا بر اساس یک توافق قبلی با خودروسازان اقدام به قیمتگذاری نماید، خسارات وارده جبران میشود اما در صورت ورود یکجانبه دولت به این عرصه، منافع تولیدکننده لحاظ نمیگردد و منجر به ورود ضرر به خودروسازان میگردد که تجربیات گذشته حاکی از این امر است در حالی که در صورت توافق این تصمیمات با کمترین آسیب اجرایی خواهد شد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران در خصوص سیاستگذاریهای دولت مبنی بر افزایش تولید و داخلیسازی قطعات گفت: وزارت صمت و مدیران خودروسازان به این نتیجه رسیدهاند که وابستگی به قطعات خارجی خودروسازان را آسیبپذیر میکند و در حوزه صنعت خودرو اگر قرار بر عرضه خودروهای به روز است باید بپذیریم که فاقد بخشی از دانش فنی هستیم.
وی با بیان اینکه دانش تولید خودرو و قطعات یک دانش جهانی است، گفت: هیچ کشوری منحصرا تمام قطعات را تولید نمیکند و خودروسازان از کشورها و قطعهسازان مختلف قطعات موردنیاز خود را تامین مینمایند.
خالقی با اشاره به لزوم ساماندهی موضوع تامین قطعات متعدد یک خودرو و دشواریهای آن ادامه داد: افزایش عمق ساخت داخل پروژه جدی در این راستا است البته قبل از ورود به حوزه ساخت یک خودرو میبایست میزان توانمندی در تامین و تولید قطعات آن خودرو ارزیابی شود و در صورت وجود قابلیتها نسبت به آن اقدام گردد و در غیر این صورت عدم توانایی در ساخت یک قطعه حساس منجر به توقف و شکست پروژه خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر تاثیر مشکلات تولید بر تامین قطعات یدکی گفت: این موضوع که خودروسازان ما از توانایی ساخت کدام قطعات برای کدام خودروها برخوردارند یا اینکه امکان تامین آن قطعات در شرایط دشوار از کدام کشورها امکانپذیر است نیازمند یک کار پژوهشی جدی است.
خالقی افزود: فقدان اقدامات پژوهشی و بروز مشکلات متعدد ناشی از آن منجر به توجه وزارت صمت و خودروسازان به موضوع پژوهش گردیده است در حالی که تامین قطعه از طریق واردات در سنوات گذشته برای خودروسازان به دلیل قیمت مناسب، کیفیت و … از مطلوبیت بیشتری برخوردار بود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان در حال حاضر به این باور رسیدهاند که قبل از تولید به فکر تامین قطعات آن باشند.