به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران اعلام می کند که تیراژ تولید خودرو در خودروسازی های کشور پایین است و این مساله موجب افزایش قیمت تمام شده می شود.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص دلایل عدم تغییر سبد محصولات خودروسازان اظهار داشت: خودروسازان کشور از لحاظ توان مالی و فنی، محدودیت های خاص خود را دارند؛ خودروساز با توجه به تقاضا و کشش بازار و نیز باتوجه به توان فنی خود برای دریافت مجوز از صاحب برند به سمت تغییر سبد محصولات حرکت می کند.
وی گفت: موضوع دیگر این است که آیا صنایع پایین دستی و تامین کننده، امکان تولید و تامین قطعات خودروهای جدید را دارند یا خیر؛ فراهم کردن سبد کامل محصول توسط خودروساز با تیراژ پایین دشوار خواهد بود. تیراژ باید بالا باشد تا خودروساز بتواند با تولیدکنندگان جهانی که با تیراژ بالا مشغول تولید هستند از لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کند، اما در حال حاضر آنچه که در کشور تولید می شود فقط معطوف به داخل کشوربوده و تیراژ بالا و قابل صادارت ندارد. به عبارتی، تیراژ تولید خودرو در خودروسازی های کشور پایین است و این مساله موجب افزایش قیمت تمام شده می شود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران گفت: خودروسازان ما به دلایل نامعلوم همواره کمبود نقدینگی دارند؛ یکی از دلایل کمبود نقدینگی سطح پایین بهره وری خودروسازی ها و میزان بالای هزینه های جانبی حاشیه ای تولید است. خودروسازان کشور از نظر جذب سرمایه و سرمایه گذاری های جدید مشکل دارند و بنابراین قادر به ایجاد خطوط تولید جدید نیستند.
خالقی گفت: بازار انحصاری نیز موجب عدم تمایل خودروساز برای ایجاد تنوع در محصولات می شود؛ روشن است که عدم رقابت موجب سکون و ایستایی می شود.