به گزارش خبرنگار ایبِنا، میزگرد تخصصی سی امین همایش بانکداری اسلامی با عنوان بهبود فرآیندهای بانکداری بدون ربا با حضور دبیرکل بانک مرکزی، معاون نظارتی بانک مرکزی، معاون اقتصادی دادستان کل کشور، رییس پژوهشکده پولی و بانکی و مدیران عامل بانک های سپه، ملت، پارسیان، توسعه صادرات، مهر ایران و توسعه تعاون برگزار شد.
فرشاد حیدری رییس موسسه عالی آموزش بانکداری در این میزگرد اظهار داشت: تسهیلات گیرنده در قانون عملیات بانکی بدون ربا قراردادی منعقد می کند و در سررسید می پردازد اما چندان فکری نشده که اگر پرداخت نکرد، چه اقدامی صورت گیرد. یکی از مواردی که در بهبود فرآیند باید توجه شود تسهیلات دهی در بانک ها است، اگر خدمات بانکی را در سه بخش تجهیز، تخصیص و ارائه خدملت تقسیم کنیم، ایرادات در بخش تسهیلات دهی بیشتر است و باید با هم اندیشی برای این حوزه فکری شود.
وی ادامه داد: میزان پاسخگویی به نیازها در حوزه تسهیلات چندان قابل قبول نبود، مثلا تسهیلات گیرنده برای عمل جراحی قلب باید تسهیلات خودرو دریافت می کرد که انحراف در آمار، انحراف در اعطای تسهیلات و انجام عملیات صوری را در پی داشت و با ایجاد کارت اعتباری منطبق عقد مرابحه این کالا و خدمات در اختیار مردم قرار گرفت.
همچنین تعداد ۱۳ عنوان سوال در نظر گرفته شده که در این پنل به آنها پاسخ داده خواهد شد. سوال اول این است که موثرترین و جدی ترین مشکلی که باید در بانک ها اصلاح شود چیست؟