آرمان خالقی عضو هیئت مدیره و قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با سختتر شدن شرایط اقتصادی کشور، بنگاههای اقتصادی ما با گرفتاریهای بیشتری روبرو شده و رقابت به شدت سخت شده است.
وی با اشاره به شرایط تحریم و تورم بالا افزود: این موضوعات بنگاههای اقتصادی و تولیدی را به شدت درگیر کرده است و موجب اختلال در تبادلات تجاری بین واحدهای داخلی و شرکتهای خارجی شده و موجب کاهش فعالیتهای صادراتی شده است.
خالقی تصریح کرد: در شرایط کنونی تنها بنگاههایی میتوانند سرپا مانده و از بحرانها عبور کنند که مزیتهای خود را به درستی کشف کنند و با تلاش بیشتر از این برههها عبور کنند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآوری کرد: این اتفاق، در دوره قبلی تحریمها اثبات شده و برخی شرکتها در فضایی توانستند رشد کنند که مابقی تولید کنندگان و تجار تسلیم شده و به سمت تعطیلی میرفتند.
وی ادامه داد: شرکتهای موفق به دنبال رشد بوده و توانستند با بالا بردن قدرت ریسک پذیری خود در بازار دوام بیاورند و پیشرفت کنند.
خالقی با اشاره به اهمیت کار تیمی در بنگاههای تولیدی گفت: اکنون نیز شرایط مشابهی در کشور ایجاد شده و با وجود حاکم شدن رکود تورمی بر اقتصاد کلان و خرد کشور، برخی از بنگاههای تولیدی خود را آماده تعطیلی میکنند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به تجار و صاحبان بنگاههای اقتصادی توصیه کرد: در شرایط کنونی به دنبال راههای جدید و توسعه و رشد خود باشید؛ در موضوع بازاریابی نوین و بحث مارکتینگ نگاه علمی در کشور وجود ندارد و بازاریابی را تنها با فروش معنا میکنیم.
وی با رد روشهای بازاریابی قدیمی که تنها شامل تبلیغات و گفتوگوهای رودر رو بود، گفت: نباید بازاریابی را به دایره خاصی از فعالیتها محدود کرد زیرا با این کار فاصله ما با شرکتهای بزرگ دنیا هر روز بیشتر و بیشتر میشود.
خالقی اظهار کرد: در بین دو بنگاه که کیفیت تولید و قیمتشان برابر است، آن بنگاهی میتواند موفق باشد که مزیت رقابتی در خود را تقویت کند.
قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: مزیت رقابتی به این معناست که بنگاههای اقتصادی تا چه حد میتوانند کالای خود را به درستی در بازارهای بین المللی مطرح و معرفی کنند و در رقابتهای جهانی وارد شوند.
وی افزود: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بحث فروش و بازاریابی را به عنوان یکی از اصول زنده نگه داشتن بخش تولید میداند و در جهت تحقق شعار ۱۶ ساله خود یعنی تولید ملی، افتخار ملی به دنبال آن هستیم که از تولید داخل با تمام توان خود حمایت کنیم و یکی از پایههای اساسی این امر داشتن بازاریابی موفق در جهان است.
خالقی تأکید کرد: تلاش خود را میکنیم تا بتوانیم در زمینه بازاریابی نوین اطلاعات و برنامههای مشخصی به صادر کنندگان و صاحبان بنگاههای اقتصادی در کشور بدهیم تا در آینده شاهد رشد و توسعه صادرات کشور باشیم.