به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان می کند که ما به التفاوت قیمت تمام شده خودروسازان بعلاوه سود متعارف و مالیات ها و عوارض اینچنینی با قیمت بازار باید صرف منافع عمومی شود نه اینکه تنها در جهت انتفاع گروهی از تولیدکنندگان از جمله خودروسازان باشد و این مساله باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: همچنان یک تفاوت قیمت چشمگیر و معنادار بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار وجود دارد. وقتی که این تفاوت قیمت وجود دارد، پیش فروش خودرو و دیگر روش های فروش خودروسازان با صف های طولانی مواجه می شود. در این شرایط دلالان و افراد بسیاری -که می تواند شامل تمام آحاد جامعه باشد زیرا در اینجا یک تفاوت قیمت و رانت وجود دارد و برای همگان خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد است – این نوع خرید را به چشم سرمایه گذاری نگریسته و بنابراین صف پیش فروش ها از سوی کارخانه طولانی می شود.
وی افزود: در حال حاضر از عمده ترین دلایل تفاوت قیمت، کمبود خودرو و کمبود عرضه است، کمبود عرضه موجب شده که میزان تقاضا در بازار بالا بوده و تفاوت قیمت نیز به این موضوع دامن زده است. از یک طرف واردات خودرو ممنوع بوده و از طرف دیگر توان تولید خودروسازان محدود است و خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار نیستند، ولع و عطش موجود در بازار نیز با توجه به آگاهی به این امر که خودروسازان قادر به تامین نیاز بازار نیستند بسیار زیاد است. بنابراین شرایطی به لحاظ روانی در بازار حاکم شده که به این زودی ها و با تمهیدات اندیشیده شده فعلی، قیمت خودرو متعادل نخواهد شد.
وی درخصوص کاهش تفاوت قیمت کارخانه و بازار با توجه به اعلام قیمت های جدید از سوی خودروسازان به قیمت حاشیه بازار، گفت: اینکه خودروسازان قیمت های جدید خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان را به قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار اعلام و اقدام به فروش کنند فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه را کاهش می دهد اما در این شرایط ما به نوعی تابع بازار شده ایم، بازاری که افسارگسیخته بوده و قیمت ها به میزان زیاد در آن افزایش یافته است.
وی افزود: زمانی که تابع قیمت بازار می شویم به معنای پذیرش بازار از سوی ما است و نیز بدین معنا است که ما قیمت های بازار را به عنوان قیمت های مناسب و خوبی پذیرفته ایم و خودروسازان نیز تابع این قیمت شوند، ولی بحث این است که قیمت تمام شده برای خودروساز بعلاوه سود منطقی که باید از تولید خود داشته باشد در حال حاضر با قیمت بازار فاصله دارد. این ما به التفاوت باید به کجا واریز شود؟ آیا باید به خودروساز برسد؟
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: اگر قرار است این ما به التفاوت به خودروساز رسد خودروساز تمایل و طمع پیدا خواهد کرد که بازار را به نحوی مدیریت کند که قیمت بازار کاهش نیابد و بلکه افزایشی باشد، درصورتیکه قیمت تمام شده خودروساز تقریبا ثابت است.
خالقی افزود: اگر ما به التفاوت بین قیمت تمام شده بعلاوه سود متعارف خودروساز و هزینه مالیات بر ارزش افزوده و عوارضی از این دست و قیمت بازار به مبلغ X باشد، عدد ایکس نباید در جیب خودروساز رود بلکه باید برای توسعه ناوگان حمل و نقل، بهبود کیفیت و کاهش آلایندگی خودروها، مشوق هایی برای استفاده از خودروهایی که از فرآیندهای سبز استفاده می کنند، توسعه خودرو و موتورسیکلت های برقی و اموری از این دست استفاده شود.
وی گفت: باید در این خصوص اطلاع رسانی صورت گیرد و این فکر باید باب و رایج شود و این مساله باید به شکل یک خواسته عمومی درآید. در حال حاضر با توجه به اینکه خودروسازان، هیات مدیره دولتی دارند و به نوعی تصمیم ها در درون بدنه دولت گرفته می شود و خودروسازان و تصمیم گیران تقریبا مواضع واحد دارند و هر دو خودروساز بزرگ توسط مدیران دولتی اداره می شوند، هرکاری که خودروسازان انجام می دهند به نوعی منویات مدیران ارشد دولت است. بنابراین این موضوع که ما به التفاوت گفته شده باید در منافع عمومی مصرف شود باید تبدیل به یک خواسته عمومی شده و نمایندگان مجلس باید با درک این موضوع، این امر را به شکل یک مطالبه، مطرح و حل کنند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: این مساله باید مبسوط و باز شود که اگر قرار است انتفاعی حاصل شود این انتفاع باید برای عموم باشد نه اینکه یک گروه خاص از تولیدکنندگان مثل خودروسازان منتفع شوند و احیانا احتمال سوء استفاده نیز پیش آید. این موضوع باید در شورایی که قرار است در حوزه خودرو در وزارت صمت تشکیل شود مطرح گردد. همچنین نمایندگان مجلس باید این موضوع را پیگیری کنند و زمانی که در مجلس بحث بودجه مطرح می شود نمایندگان مجلس می توانند در قالب تمکله یا ماده واحده یا پیشنهاد این امر را سامان دهند.