عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار صنعت شیرینی و شکلات چندسال گذشته رشد کرده بود، گفت: در حال حاضر که کشور با تورم بالا روبرو است، مردم برای مدیریت هزینه های خود کالاهای غیراساسی را از سبد خرید حذف می کنند، برای نمونه اقشار متوسط جامعه برای مدیریت درآمد و هزینه ها، محصولاتی همچون شیرینی و شکلات را از سبد کالایی خود حذف می کنند و همین مسئله در بلند مدت روی تولید و بازار داخلی اثر منفی می گذارد
آرمان خالقی با تاکید بر اینکه بازارسازی در صنعت شیرینی و شکلات بسیار سخت است، افزود: این محصولات در تولید از تنوع بالایی برخوردار هستند، زیرا ذائقه های متنوعی در بازار شیرینی و شکلات وجود دارد و هر یک از کشورهای منطقه نوع خاصی از شکلات و شیرینی را می پسندند، از این رو بازارسازی در این صنعت بسیار سخت و هزینه ساز است، از طرف دیگر نیاز به بازارسنجی و رقابت با شرکت های خارجی دارد که مطابق با ذائقه مردم شیرینی و شکلات تولید می کنند.
برپایه این گزارش هرچند افزایش نرخ ارز رشدی ۳۱ درصدی صادرات شیرینی و شکلات را رقم زده است، اما به طور قطع گرانی قیمت تمام شده این محصولات در نتیجه نوسانات نرخ ارز قدرت رقابت را با نمونه خارجی گرفته است و در آینده باکاهش نرخ دلار ممکن است تنها صادرات افت کند و قیمت تمام شده همچنان بالا بماند و این مسئله تاثیر منفی در این صنعت به جای خواهد گذاشت، از این رو دولت باید ضمن تامین نیاز صنعتگران وضعیت بازار داخلی را نیز رصد کند.