• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل اخبار 7457اخبار امروز : 0
20

برنامه خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت برای سال جدید/ ترغیب دولت به تدوین برنامه برای صنعت خودرو

  • کد خبر : 18117
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
برنامه خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت برای سال جدید/ ترغیب دولت به تدوین برنامه برای صنعت خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت تشکلی است که پیگیری امور صنایع را در دستور کار خود دارد. حمایت از تولید ملی ازجمله مواردی است که برای این تشکل اهمیت اساسی دارد و شاید فلسفه تشکیل چنین تشکلی نیز همین باشد. حالا در سال حمایت از تولید ملی سراغ یکی‌از اعضای هیات‌مدیره […]

به گزارش « اخبار خودرو » ، خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت تشکلی است که پیگیری امور صنایع را در دستور کار خود دارد. حمایت از تولید ملی ازجمله مواردی است که برای این تشکل اهمیت اساسی دارد و شاید فلسفه تشکیل چنین تشکلی نیز همین باشد. حالا در سال حمایت از تولید ملی سراغ یکی‌از اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت رفتیم تا ببینیم این تشکل در سال ۹۷ چه برنامه‌ای در حوزه خودرو دارد و در این زمینه مهم‌ترین مساله‌ای که دنبال می‌کند، چیست؟ همچنین از آرمان خالقی درباره الزامات رشد این صنعت پرسیدیم.

صحبتی مطرح شده است مبنی‌بر اینکه اگر خودروی داخلی ۲۰ درصد گران نشود، بسیاری از قطعه‌سازان به‌سوی تعطیلی خواهند رفت. در‌صورت چنین افزایش قیمتی، آیا مصرف‌کنندگان داخلی توان خرید خواهند داشت؟

معمولا تولیدکننده باتوجه به دو موضوع قیمت خودرو را افزایش می‌دهد. نخست اینکه برای حفظ عوامل تولید، مجبور به بالا بردن قیمت است. از یک‌سو قرار است دستمزد بیشتری پرداخت شود، ازسوی دیگر نیز سود بانکی بالاست و مواد اولیه گران می‌شود،‌ بنابراین ناچار به افزایش قیمت هستیم.

دومین مورد این است که بازار برای افزایش قیمت کشش داشته باشد. تا جایی که بازار توانایی دارد می‌توان قیمت را بالا برد اما این موضوع باعث کاهش تولید می‌شود و بر سود و عملکرد شرکت تاثیر منفی دارد.

وقتی تولیدکننده‌ها ببینند بالا بردن قیمت برای شرکت ضرر دارد، به‌دنبال افزایش قیمت نمی‌روند و سعی می‌کنند سود را کاهش دهند. درمجموع تولیدکننده باید سود حداقلی را کسب کند تا سرمایه‌گذاری‌اش منطقی بوده و انگیزه کافی برای توسعه و ادامه کار داشته باشد.

نقطه سر‌به‌سر تولید هم تا حدی قابل‌پذیرش است. اما در‌حال‌حاضر مساله اصلی این است که هزینه‌های تولید افزایش یافته‌اند. تولیدکننده هم ناچار است این هزینه‌ها را بپذیرد. بنابراین تا حدی افزایش قیمت گریزناپذیر به‌نظر می‌رسد.

برنامه خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت در سال حمایت از کالای ایرانی برای تحقق این شعار در حوزه خودرو چیست؟

خانه صنعت،‌معدن‌وتجارت از انجمن‌های تخصصی هر صنعت تشکیل شده است و هر انجمن برنامه صنعت مربوط را دنبال می‌کند. در حوزه خودرو هم دو انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان فعال هستند، مسلما خانه برنامه‌هایشان را حمایت می‌کند و نظر تخصصی آنها را در اولویت می‌گذارد.

اما آنچه مشخص است اینکه در حوزه خودرو باید وزارتخانه را ترغیب کنیم برنامه‌ریزی در حوزه خودرو را اصولی‌تر و اساسی‌تر موردتوجه قرار دهد. صنعت خودرو مجموعه‌ای از صنایع پایین‌دستی خود است که می‌تواند آنها را به تحرک وادارد و رونق دهد.

اگر بتوانیم به صنایع پایین دستی خودرو کمک کنیم که هزینه‌ها را کاهش دهند و کیفیت را بالا ببرند، می‌توانیم در خودروسازی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کارشناسان معتقدند حمایت از خودروهای داخلی باید محدودیت زمانی پیدا کند تا خودروسازان چاره‌ای برای رشد کیفیت تولیدات خود پیدا کنند. باتوجه به شعار امسال به‌نظر شما چگونه می‌توان این تناقض را رفع کرد، یعنی حمایت از تولید داخلی در حوزه خودرو باید به چه سمتی برود که شاهد کیفیت بیشتری در خودروهای داخلی باشیم؟

حمایت ما باید به ترتیبی باشد که این واحدها را توانمندتر کند، یعنی هوشمندانه و دارای برنامه باشد. اگر قرار است در برابر خودروهایی که کاملا در خارج کشور ساخته شده‌اند، از تولیدات داخل حمایت تعرفه‌ای کنیم، باید به‌شکلی باشد که فضای مانور را برای تولیدکننده داخلی فراهم کند اما این حمایت باید زمان داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال تولیدکننده بداند در مدت ۵ سال برای انتقال تکنولوژی و نوسازی خطوط وقت دارد تا برنامه‌ریزی کند و کیفیت محصولات خود را بالا ببرد. تولید محصول باکیفیت نیز مباحث خود را دارد.

حتی خود خودروسازان در این زمینه می‌گویند اگر انتظار خودروی باکیفیت و با‌قیمت مناسب از خودروساز داخلی می‌رود، باید اصولی رعایت شود ازجمله اینکه منابع مالی ارزان در اختیار آنها باشد. باید تسهیلات موردنیاز و با سود مناسب در اختیار آنها قرار دهیم. نمی‌توانیم تسهیلات گران بدهیم و بعد انتظار داشته باشیم محصول ما با کالای خارجی که منابع مالی مناسب در دسترس دارد، رقابت کند.

حمایت به‌صورت یک بسته جامع، همه‌جانبه و هدفمند یک بحث است که باید بعضی از موارد آن پس از چند سال به‌صورت پلکانی برداشته شود، تولیدات داخلی به سمتی برود که از نظر قیمت و کیفیت بین‌المللی شده و در بازارهای جهانی قابل‌رقابت باشد.

البته موارد دیگری هم وجود دارند. به‌عنوان‌مثال خودروساز از قطعات و تجهیزاتی استفاده می‌کند که آن‌ها نیز واجد همین شرایط هستند، یعنی باید قطعه‌ای را که استفاده می‌کند، از نظر قیمت و کیفیت مناسب باشد.

اگر قطعه‌ساز ما هم از این حمایت‌ها برخوردار باشد،‌ می‌تواند محصول باکیفیت تولید کند که نتیجه نهایی آن تولید خودروی مطلوب است. موضوع دیگر اینکه تیراژ تولید خودروسازان کشور نسبت‌به رقبای خارجی پایین است و هزینه‌هایی که بر هر محصول سرشکن می‌شود، بالا می‌رود.

همین موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده در مقایسه با تولیدکنندگان خارجی بالا برود. در مورد مالیات و تامین‌اجتماعی نیز برخی موارد مطرح است.

اینها باید به‌عنوان یک مجموعه دیده شوند و کمک‌های ما هم با‌توجه به این مجموعه باید هوشمندانه باشد تا محصول نهایی، رقابتی شود تا خودروسازان نه در یک فضای گلخانه‌ای بلکه در فضایی که امکان رشد داشته باشند، قرار دهیم.

درنهایت باید حمایت‌ها به سود مصرف‌کننده تمام شود. چون قصد ما از تولید کالای ایرانی این است با درآمد مشتری‌ها هماهنگی داشته باشد و آنها از خرید خود راضی باشند.

همچنین باید خدماتی را که خودروسازان به مشتری‌ها ارائه می‌دهند، بررسی کنیم. باید این نکته را در نظر بگیریم که بتوانیم در سال‌های مفید مصرف یک خودرو، قطعات مناسب را تهیه کرده و سرویس مناسب را ارائه دهیم.

یکی از مسایل خودروسازی ما به‌ قطعه‌سازی بر‌می‌گردد. مثلا سال گذشته طبق اعلام گمرک، رتبه اول واردات کالا به قطعات منفصله خودرو اختصاص داشت که این موضوع با حمایت از تولید داخل منافات دارد. نظر شما در این زمینه چیست؟

امروز سیاست‌های دولت به شکلی است که برای واردات خودرو محدودیت‌هایی مانند حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰سی‌سی یا قیمت زیر ۴۰ هزاردلار درنظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر باید خودروساز ملزم شود خودروی جدید تولید کند که چنین اقدامی نیازمند قطعه‌سازی به‌روز است.

وقتی قطعه‌سازی ما آماده چنین تغییراتی نیست، از نظر تجهیزات و دانش‌فنی امکان تولید قطعات خاص را ندارد یا به‌دلیل تیراژ پایین، تولید قطعات خودروهای روز به‌صرفه نیست و در مقابل، رقیب خارجی قطعه را با قیمت مناسب تولید می‌کند، بنابراین برای خودروساز به‌صرفه است قطعه را از خارج وارد کند.

درواقع قطعه‌سازی ما باید توان رقابت با خارجی‌ها را داشته باشد. یکی از کارهای مهمی که باید در برنامه‌ریزی برای صنعت خودرو در نظر گرفته شود، این است که وقتی خودروسازان درحال بررسی تولید نوعی خودرو در کشور هستند یا درباره مونتاژ مدلی از خودرو برنامه ریزی می‌کنند و کارهای مقدماتی را انجام می‌دهند، فراخوان بدهند و تمام قطعه‌سازان را مطلع کنند که قرار است چنین خودرویی در داخل تولید شود و به برخی قطعه‌ها احتیاج دارد.

وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت با تاکید مجلس این موضوع را در دستور کار دارد که اگر قرار است خودرویی تولید شود، بر‌ داخلی‌سازی آن تاکید ویژه صورت گیرد، خودروسازان با شریک تجاری خود وارد گفت‌و‌گو شوند و او را ملزم کنند در بحث قطعه‌سازی کارهای لازم را انجام دهد تا به‌صورت افزایشی از تولیدات ایرانی استفاده شود.

به این‌ترتیب قطعه‌سازان داخلی تقویت می شوند و برای صادرات متقابل قطعه هم تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد.

مثلا در بازه زمانی موجود تا تولید خودرو، مابه‌ازای قطعاتی که وارد می‌شوند، شریک خارجی از قطعه‌های استاندارد و قابل‌قبول داخلی در سایر محصولات خود استفاده کند و امتیازاتی برای تشویق طرف خارجی به این کار، در نظر گرفته شود. با این روش هم قطعه‌ساز داخلی ما تقویت می‌شود و هم تلاش می‌کند خود را به‌روز کند و دانش فنی خود را بالا ببرد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=18117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.