• امروز : دوشنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
کل اخبار 7461اخبار امروز : 0
9

تحلیل کارشناسان از افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده ؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

  • کد خبر : 17584
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۴:۵۵
تحلیل کارشناسان از افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده ؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی و حاشیه های قیمتی که در این بازار از زبان مسئولان تا فروشندگان و خریداران مطرح می‌شود دغدغه امروز و دیروز خریداران نیست گشتی چند ساعته در بازار لوازم خانگی حاکی از چگونگی بازار وارادات و بازارهای مرزی کشور است ، بازاری که از سویی حامل پیام های تولید کنندگان داخلی است […]

بازار لوازم خانگی و حاشیه های قیمتی که در این بازار از زبان مسئولان تا فروشندگان و خریداران مطرح می‌شود دغدغه امروز و دیروز خریداران نیست گشتی چند ساعته در بازار لوازم خانگی حاکی از چگونگی بازار وارادات و بازارهای مرزی کشور است ، بازاری که از سویی حامل پیام های تولید کنندگان داخلی است و از سویی دیگر نگرانی های صاحبین برند و رویه واردات قانونی و غیر قانونی آن . اما آنچه این روزها بیش از همه برای خریداران داخلی مهم است تهیه تولیدات داخلی یا خارجی مقرون به صرفه با حفظ اصالت و کیفیت محصول است .
به رغم تمام نگرانی که خریداران کالای و تولیدات لوازم خانگی دارند دغدغه خرید کالای ایرانی با کیفیت و البته مقرون به صرفه از جمله نکاتی است اغلب خریداران به آن پایبندند این روزها به رغم این نگرانی و بیم افزایش قیمت یکباره برخی کالای ضروری خانگی اخبار حاکی از افزایش قیمت یکباره ۱۵ الی ۲۰ درصدی لوازم خانگی در بازار است .
روز گذشته محمد رضا دیانی رئیس انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران از افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در سال آینده خبر داد خبری که بیشتر با دلایل گرانی نرخ ارز و تاثیر آن در تولیدات و مواد اولیه تولیدات همراه بود . در این نشست خبری محمد رضا دیانی عنوان کرده بود که بیشتر به دلیل وابستگی مواد اولیه به نرخ ارز و نوسانات حاضر در این بخش به جهت جبران عقب ماندگی‌های مطرح در این بخش در سال آینده با افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی لوازم خانگی همراه خواهیم شد .
در ادامه در پاسخ به این مهم که چرا با افزایش یکباره ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی روبرو خواهیم شد و آیا افزایش یکباره این لوازم به بازار مصرف لطمه ای خواهد زد یا خیر سئوالی است که آرمان خالقی دبیر انجمن لوازم خانگی ایران به خبرنگار نوآوران گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده ممکن خواهد بود چرا که طی سالهای گذشته حداقل در سه سال گذشته این بازار با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو نبوده و این صرفا به دلیل کشش بازار و توان خرید مردم بود اما از سویی دیگر باید در نظر داشت که تورم به هر اندازه که افزایش داشت از هر گونه افزایش قیمت در این بخش جلوگیری شد لذا تولیدات و توانایی تولید در این بخش دچار برخی عقب ماندگی‌هایی شد که اگر درصدد جبران همان میزان عقب افتادگی نیز باشیم باید برای سه سال گذشته با درنظر گرفتن افزایش تورم هر ساله ۱۰ درصد ، ۳۰ درصد افزایش قیمت کالای را در نظر بگیریم که با فرض و پذیرش تورم حاکم و توان خرید اندک مردم این عقب افتادگی با ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت شاید بتواند در سال آینده جبران بشود.
آرمان خالقی این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه اشاره‌ای به وضعیت کالاهای قاچاق و مبادی ورود کالای خانگی به ایران دارد و به خبرنگار نوآوران می گوید: در بازار لوازم خانگی هم مبادی ورود کالای قاچاق فراهم است و هم کالاهای واراداتی که بعضا با ورود کالاهای خانگی تقلبی و ارزان تر تا حدودی بازار لوازم خانگی داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جایی که ثابت شده اگر دو کالای ایرانی و خارجی کنار یکدیگر باشند خریدار نسبت به خرید کالای مشابه خارجی آن اقدام میکند از این روی با توجه به تبعیض تحمیلی در این بخش و از سویی دیگر نیاز تولید کننده به جبران عقت افتادگی در هزینه های تولید و نوساناتی که در بخش ارز و تامین مواد اولیه با آن روبرو بوده ایم جملگی منجر به افزایش قیمت در سال آینده شده است .

عضو هیات نمایندگان خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار نوآوران در خصوص شرایط قیمت گذاری و افراد تصمیم گیرنده در این بخش به نحوه تولید و تولیدات در این بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: در این بخش با توجه به هزینه مواد اولیه و هزینه تمام شده تولید معمولا تولید کنندگان تعیین کننده قیمت نهایی تولیدات خانگی خود هستند، لذا توجه به مسائلی نظیر؛ هزینه تمام شده تولید، قیمت بازار و کشش بازار و شرایط رقبای از جمله مواردی است که در قیمت گذاری تاثیر دارد و تولید کننده نیز سعی می‌کند تا با قیمت بازار و توان خرید مردم فاصله منطقی خودش را رعایت کند

اما در شرایط فعلی افزایش قیمت لوازم خانگی جزء ناچاری‌های این صنعت است هر چند که باید توجه داشت خود تولید کننده نیز می‌داند اگر دستمزد کارگر اندکی نیز افزایش داشته باشد در قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد داشت و از سویی دیگر توان خرید مردم را نیز در نظر می گیرد و می‌داند با افزایش تورم ، توان خرید مردم افزایش نمی‌یابد و به این مهم نیز واقف است که اگر دست به تولید کالای گران‌تر بزند از شانس کمتری در بازار برخوردار خواهد بود لذا در شرایط فعلی افزایش قیمت کالاها و تولیدات خانگی از ناچاری های این صنعت است. در خصوص واحدهای نظارتی در این بخش این مقام به واحدهای نظارتی در بخش‌های قیمتی نظیر سازمانهای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان اشاره می کند و میافزاید :این سازمانها در این بخش صرفا نقش نطارتی دارند .

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=17584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.