دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد ونان برای اولین بار به یک شرکت نمایشگاهی آلمانی واگذار شده تا زمینه برای کیفیتر شدن هرچه بیشتر نمایشگاه و اثربخشی آن بر صنعت آرد و نان کشور فراهم شود.
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان (IBEX) ۲۰۱۸ نیز که با حضور مسئولان تشکلهای بخش خصوصی صنایع غذایی، فعالان صنعت آرد و نان درحالی برگزار شد که مسئولان و دست اندرکاران صنعت آرد و نان بر نیاز این صنعت به فناوری و بازاریابی نوین تاکید کردند؛ ضمن آن که در این رویداد علاوه بر افزوده شدن بخشهای جدید و جذاب به نمایشگاه برای اولین بار شاهد انتخاب شاطر برگزیده ایران خواهیم بود.
نمایشگاه صنعت آرد و نان، آماده همکاری با شرکای بینالمللی است
شرکت نمایشگاهی مسه اشتوتگارت که پیش از این دو نمایشگاه بین المللی صنعت ماشین ابزار را در ایران برگزار کرده در حال گسترش فعالیتهای خود در ایران بوده و در این راستا برگزاری مهمترین نمایشگاه تجاری ایران در زمینه صنعت آرد و نان را به عهده گرفته است.
«اولریش کرومر» رئیس شرکت نمایشگاهی مسه اشتوتگارت در این رویداد با اشاره به اینکه این مجموعه تجربه موفقی در برگزاری نمایشگاه های صنعت آردو نان دارد، گفت: ما برگزاری نمایشگاه نان و شیرینی südback را در اشتوتگارت در طول ۳۹ سال گذشته به عهده داشته ایم و در ترکیه نیز به مدت ۱۰ سال است که عهدهدار برگزاری نمایشگاه نان و شیرینی Ibatech هستیم.وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان (IBEX) در تهران آماده همکاری با شرکای بینالمللی است و کشور ایران این پتانسیل را دارد که پایهگذار برند بینالمللی صنعت نان در منطقه باشد.
بزرگان صنعت آرد و نان در IBEX ۲۰۱۸
سید محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رییس هیاتمدیره کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران در ادامه این همایش گفت: IBEX فضایی است برای فراهم کردن بستری برای حضور بزرگان صنایع آرد و نان؛ بخش سنتی فعال صنعت آرد و نان در این نمایشگاه میتواند در کنار بخش صنعتی فرصتهای جدیدی را بیافریند.
وی در ادامه بیان کرد: حدود ۹۰ هزار واحد نانوایی در کشور فعال هستند که در نمایشگاه پیش رو میتوان با آشنایی از ابزارهای مدرن در صنعت آرد و نان پیشرفت چشمگیری را شاهد بود. همچنین معرفی نان ایران و تجهیزات کارگاهی داخلی به کشورهای همسایه نیز از جمله برنامههایی است که در نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان صورت میگیرد.
عضو کمیته اجرایی فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران همچنین با اشاره به نشست ها و کارگاه های آموزشی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار میشود، بیان کرد: مسه اشتوتگارت مسئولیتی در زمینه انتقال فناوری صنعت آردو نان به کشور ما ندارد اما با برگزاری حرفه ای این نمایشگاه و حضور شرکتهای بینالمللی و کارگاههای آموزشی و ایجاد زمینه تبادل تجربیات بین شرکتهای ایرانی و طرفهای خارجی، زمینه برای ورود دانش نوین به صنعت آرد و نان ایران فراهم خواهد شد.
وی با بیان این که برخی کشورهای همسایه مثل ترکیه پیشرفتهای چشمگیری در صنعت آرد و نان ، تجهیزات این صنعت و صادرات محصولات خود داشته اند، اظهار کرد: ما نیازمند برنامه ریزی برای مشارکت با طرف های خارجی و ورود به عرصه های بین المللی در صنایع غذایی هستیم و باید ضعف هایی که در برخی زمینه ها مثل بازاریابی برای محصولاتمان داریم را با نمایشگاه هایی از این دست برطرف کنیم.
مهندس مرتضوی همچنین یکی از بخش های جالب توجه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد ونان را مسابقه بهترین نانوای ایران اعلام کرد و گفت: شاطر برگزیده کشور در این نمایشگاه معرفی میشود.
ایران میتواند به قطب منطقهای در صنعت آرد و نان تبدیل شود
مهدی خانمحمدی از حضور تشکلها و بزرگان صنعت آرد و نان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: این مراسم به عنوان اولین همایش دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان بوده و مدیریت خوب شرکت مسه اشتوتگارت در این برنامه احساس میشود.
وی افزود: تاریخچه این شرکت برای برگزاری نمایشگاههای مختلف و موفق یکی از دلایل انتخاب مسه اشتوتگارت بهعنوان برگزارکننده نمایشگاه آرد و نان است.
رئیس هیاتمدیره انجمن نانهای صنعتی استان تهران در ادامه بیان کرد: IBEX فرصتی است که صنعت نان کشور در آن به جهان معرفی میشود و با توجه به تمهیداتی که با برگزارکنندگان حرفه ای این رویداد داشتیم در این دوره از نمایشگاه میتوانیم شاهد برگزاری بهترین نمایشگاه صنعت آرد و نان در سالهای اخیر باشیم.
خانمحمدی همچنین گفت: این نمایشگاه همچنین فرصتی برای آشنایی کشورهای حوزه خلیج فارس با صنعت آرد و نان کشورمان است کمک میکند که ایران پتانسیل خود را برای تبدیل شدن به قطب منطقهای صنعت آرد ونان به نمایش بگذارد.
بخشهای جدید به IBEX ۲۰۱۸ افزوده میشود
«برنارد مولر» نایبرییس هیاتمدیره شرکت مسه اشتوتگارت با توضیحاتی در مورد ویژگی های صنعتی و تجاری شهر اشتوتگارت بیان کرد: حضور برندهای مطرح دنیا همچون مرسدس بنز و پورشه در این شهر نشان دهنده برتری سطح تکنولوژی در این شهر است و از نظر صنعت نمایشگاهی نیز اشتوتگارت برند جهانی به شمار میرود.
وی به عوامل برگزاری نمایشگاههای موفق توسط مسه اشتوتگارت اشاره کرد و گفت: پیشینه و شرایط صنعتی یک شهر، کیفیت بالای زندگی، دسترسی خوب به فرودگاه و وسایل نقلیه میتواند یک شهر را در برگزاری نمایشگاه موفق کند.
نایبرییس هیاتمدیره شرکت مسه اشتوتگارت درباره برگزاری نمایشگاههای مختلف توسط این مجموعه افزود: سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ نمایشگاه برگزار میکنیم و در بیش از ۵۰ کشور نماینده داریم.وی درباره بخشهای جدید نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان نیز گفت: تجهیزات فروشگاهی، تجهیزات آسیاب، قهوه و شکلات، شیرینیجات، مواد خام و ماشینآلات پخت نان از جمله بخشهای جدیدی هستند که در دوازدهمین دوره از IBEX به این نمایشگاه اضافه میشوند.
تحول آفرینی در صنعت آرد و نان با حضور استارت آپها
کاوه زرگران دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران نیز در این نشست گفت:زیرساختهایی که در صنعت آرد و نان داریم از جمله عواملی است که به پیشرفت این صنعت کمک میکند و وجود هنرستان نان و دانشگاه آرد و نان از جمله این زیرساختهاست.
وی با اشاره به تلاشهایی که برای تغییر الگوی نان مصرفی مردم صورت گرفته است، گفت: بعد از سالها تلاش برای تغییر الگوی مصرف نان در کشور اما همچنان مردم به دنبال مصرف نان سنتی هستند بنابراین باید فناوری و دانش روز را به عرصه تولید نانهای سنتی وارد کنیم و بهره وری در تولید این نوع نان را افزایش دهیم و انتظار داریم این نمایشگاه بتواند گامی در این مسیر بردارد.دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاههایی همچون نمایشگاه نوشیدنیها، قهوه، چای، لبنیات و شیرینی و شکلات در ایران، اظهار امیدواری کرد برگزاری نمایشگاه صنعت آردو نان توسط مجموعه نمایشگاهی مسه اشتوتگارت به تجربه موفقی تبدیل شود که بتوانیم سایر نمایشگاه های مرتبط با صنایع غذایی را نیز با کمک این شرکت با کیفیت بهتر و در ابعاد جهانی برگزار کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران از جمله عراق و افغانستان وارکنندگان بزرگ آرد هستند، گفت: عراق سالانه یک میلیون تن و افغانستان سالانه ۷۰۰ هزار تن آرد وارد میکند، اما ایران منهای سال جاری تا سال گذشته سهم چندانی از این بازار را نداشت – در حالی که ترکیه صادرات ۱ میلیارد دلاری آرد به عراق دارد – که امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاههایی زمینه بیشتری برای صادرات ایران فراهم شود.
وی اضافه کرد: بخش اعظمی از نان مصرفی ایران را نان سنتی تشکیل میدهد که این نان با روشهای کارشناسی صحیح تهیه نمیشود و امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاههایی و استفاده از ماشینالات مکانیزه بهرهوری را بالا برده و تولید سالمتری داشته باشیم.
زرگران با بیان اینکه تاکنون استارتآپها در صنعت آرد،گندم و نان کشور فعال نبودهاند، تصریح کرد: این نمایشگاه میتواند محل مناسبی برای معرفی استارتآپهای حوزه آرد و نان در دنیا باشد و شاید در آینده بتوان با الگوبرداری از این کشورها حضور استارتآپها را در حوزه آرد و نان شاهد باشیم و در سال های آتی تحولات خوبی در صنعت آرد ونان کشور رقم بخورد.
آغاز پذیرش فعالان صنعت آرد و نان در IBEX ۲۰۱۸ از هفته آینده
نماینده شرکت مسه اشتوتکارت آلمان در ایران که آخرین سخنران این همایش بود، درباره فعالیت این مجموعه در ایران گفت: از دو سال قبل همزمان با رفع تحریمها نماینده رسمی مسه اشتوتکارت در ایران فعالیت خود را آغاز کرده و پس از برگزاری دو نمایشگاه موفق AMB برای دور سوم این نمایشگاه خود را آماده میکند.
وی همچنین درباره نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان گفت: از هفته آینده رزرو غرفه شروع میشود و آماده پذیرش فعالان صنعت آرد و نان در این نمایشگاه هستیم.
شایان ذکر است دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت آرد و نان از تاریخ یکم تا چهارم آذرماه ۱۳۹۷ در محل دایمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.