• امروز : چهارشنبه - ۷ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 November - 2024
کل اخبار 7462اخبار امروز : 0
18

بدقولي دولت و عدم نوسازي ماشين‌آلات

  • کد خبر : 16029
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۵:۴۳
بدقولي دولت و عدم نوسازي ماشين‌آلات

بخش دارو تنها بخش داراي ركود نيست. واحدهاي توليدي، نوسازي خود را به‌طور مداوم به تعويق مي‌اندازند كه اين مسئله قطعا بر راندمان توليد تأثيرگذار است. به گفته آرمان خالقي، عضو هيئت‌مديره خانه صنعت و معدن، كم‌بودن جذب تسهيلات از سوی واحدهاي صنعتي و وجود ركود در كشور، سبب شده است كه اين واحدها براي […]


بخش دارو تنها بخش داراي ركود نيست. واحدهاي توليدي، نوسازي خود را به‌طور مداوم به تعويق مي‌اندازند كه اين مسئله قطعا بر راندمان توليد تأثيرگذار است. به گفته آرمان خالقي، عضو هيئت‌مديره خانه صنعت و معدن، كم‌بودن جذب تسهيلات از سوی واحدهاي صنعتي و وجود ركود در كشور، سبب شده است كه اين واحدها براي نوسازي خود اقدامي انجام ندهند. او به «شرق» مي‌گويد: پيش‌بيني مي‌شد بعد از اين سال‌هاي طولاني ركود، با ايجاد رونق در اقتصاد، بازسازي و نوسازي خطوط در دستور كار قرار گيرد، اما منابع مالي‌ای كه دولت براي اين كار پيش‌بيني كرده بود، هنوز پرداخت نشده است. بنابراين وقتي كه برنامه‌ها و حتي جوازهاي توسعه واحدهاي توليدي در قالب طرح توسعه هنوز صادر نشده، نمي‌توانيم برنامه‌هاي خود را محقق كنيم و قاعدتا رشد منفي خواهد بود. اين يك مسئله بديهي است. خالقي درباره رشد منفي توليد ساير وسايل نقليه نيز عنوان مي‌كند: ما در نوسازي ناوگان حمل‌ونقل، موفق عمل نكرده‌ايم. اين در حالي است كه سال‌ها درباره آن صحبت مي‌شود. ناوگان حمل‌ونقل كشور فرسوده است و طول عمر زيادي دارد. قاعدتا بايد سرمايه‌گذاري خيلي زيادي روي آن انجام دهيم تا حداقل امكان تردد براي اين وسايل در خارج از مرزها فراهم شود. به گفته او، وسايل نقليه فعال در ايران به دليل اينكه استانداردهاي لازم را ندارند، نمي‌توانند در خارج از مرزها تردد كنند. براي نوسازي اين ناوگان يا بايد راننده‌كاميون‌ها وارد عمل شوند يا شركت‌هاي حمل‌ونقل توسعه يابند. عضو هيئت‌مديره خانه صنعت و معدن ادامه مي‌دهد: در ايران عمدتا افراد صاحبان كاميون‌ها هستند و از شركت‌ها كار مي‌گيرند. بنابراين بايد به اين قشر تسهيلات براي خريد كاميون داده شود، اما تاكنون اين اتفاق رخ نداده، تسهيلات كافي نبوده و استقبال از تسهيلات هم كم بوده است. او مي‌گويد: وقتي رونق اقتصادي كم و منفي است، جابه‌جايي كالا هم كم است. اين مسئله جزء تبعات ثانويه ركود اقتصادي است.
رونق چك برگشتي در صنايع نساجي
صنعت نساجي نيز مدت‌هاست كه در فهرست صنايع داراي ركود جايگاه خود را حفظ كرده و صحبت‌هاي فعالان اين بخش راه به جايي نمي‌برد. پارچه‌ها و منسوجات چيني در بازارهاي ايران عرضه مي‌شوند و كارخانه‌هاي نساجي يكي پس از ديگري، خطوط توليد خود را تعطيل مي‌كنند. علينقي خاموشي، رئيس اسبق اتاق بازرگاني، در گفت‌وگو با «شرق» وضعيت كل صنايع ايران را نامناسب توصيف مي‌كند.
به اعتقاد او، ضعف مديريت‌ها سبب شده كه صنعت نساجي رشد منفي داشته باشد. نبود كشش بازار هم در ايجاد اين وضعيت نابسامان مؤثر بوده است. خاموشي مي‌گويد: پول از بازرگاني خارج شده و به سمت كارهاي ديگر؛ مثلا ساختمان‌سازي و … رفته است. كساني هم نمي‌خواهند جنس بخرند يا مي‌خواهند روي سبيل صاحب كارخانه‌ها بچرخند. جنس را مي‌خرند و بعد از هشت تا ١٠ ماه پول مي‌دهند. تازه در موعد سررسيد چك هم، جاي چك‌ها خالي است و اكثرا برگشت مي‌خورد. خيلي وضع بازار خراب است و همه گرفتار هستند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=16029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.