اگر در صادرات، تولید محور اصلی باشد؛ می تواند موجب تقویت برند ایرانی در بازارهای خارجی شود.
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این که تولیدات غیربومی و غیرملی تبدیل به ابزاری برای سوءاستفاده دشمنان شده و در بحرانها و تحریم ها اقتصاد کشور را زمینگیرمی سازد؛ پرداختن به موضوع تولید ملی و بومی سازی اقتصاد ضرورت پیدا میکند.
در این راستا ابتدا باید جوانب اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را با تمام ظرفیتهای کشور برشمرد و ارکان و ملزومات آنها را بررسی کرد، سپس رابطه اجزای لازم آن را در راستای تقویت اقتصاد بومی مورد دقت و توجه قرار دهیم تا به این نتیجه برسیم که چگونه تولید ملی راهبرد مقاومتی را تقویت و تکمیل میکند.
اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که کدام ابزار حمایتی می تواند بیشترین کمک را به رونق تولید ملی کرده و موجب از بین رفتن رکود در این حوزه شود.
آنچه که همیشه در ایران مرسوم بوده، این است که تا بحث کمک دولتی ها به تولید مطرح می شود، این کمک تحت عنوان تسهیلات و منابع مالی ارائه شده و بهطور معمول هم نتیجه ای کوتاه مدت و سطحی در بردارد و نمی تواند دارویی اساسی برای درمان قطعی تن رنجور تولید کشور به حساب بیاید.
بسیاری از صاحبنظران معتقدند که به جز تزریق نقدینگی در برهه زمانی خاص باید به فکر تدبیر دیگری باشیم تا اثرات بلند مدت بیشتری را برای ارتقای تولید ملی نظاره کنیم. یکی از راهکارها ، فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف است.
در واقع باید به این نکته اشاره کرد که اقتصاد مقاومتی میخواهد در شرایط فشار به کشور، راه رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را تعیین و رهنمون کند و تولید از طریق تکیه به مردم و مردمیکردن اقتصاد، مدیریت مصرف، کاهش وابستگی به نفت، کارآفرین کردن اقتصاد، نوآوری، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات، فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی به این مهم کمک میکند.
رونق تولید در کشور در گرو حمایت
فریدون احمدی عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: رونق تولید در کشور منوط به حمایت همه جانبه تمام اجزای مرتبط با تولید در کشور است.
وی در ادامه با بیان این موضوع که توجه به مقوله تولید باید به سمت صادرات هدایت شود،گفت: در صورتیکه صادرات در کشور، محور اصلی تولید باشد نه تنها می تواند تولید را تحریک کند؛ بلکه موجب تقویت برند ایرانی در بازارهای خارجی خواهد شد.
احمدی تصریح کرد: یکی از برنامه های همیشگی دولت در راستای کمک به رونق تولید، افزایش نقدینگی از طریق واریز تسهیلات به این حوزه بوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از این نوع واریز منابع به تولید بیان کرد: این نوع وام دهی به تولیدکننده ای که کالای مرغوب و مشتری بازار ندارد به معنای هدررفت منابع دریافتی و سرمایه ملی کشور است.
احمدی تاکید کرد: باید تخصیص منابع به ترتیب اولویت بندی صورت گرفته و بعد از اعطای منابع به صادرکنندگان، به سراغ تولیدکنندگانی برویم که کالای مرغوب دارند اما میزان سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت آنها کم است.
وی در خاتمه با اشاره به راهکارهای رونق تولید در صنایع کشور یادآور شد: پشتیبانی و حمایت از صنایع صادرات محور و تجهیز آنها به ماشین آلات و دستگاه های روز دنیا و مشارکت ساخت با خارجی ها، میتواند نویددهنده تحول مثبتی در تولید صنعتی کشور باشد.
عقب ماندگی تولیدات داخلی با حمایت های تعرفه ای دولت
رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: باید بررسی شود که مجموع کمک های مختلفی که در سال های گذشته به تولید ملی شده است تا چه حد توانسته دردی از تولیدکننده کشور را درمان کند.
وی با بیان اینکه نتایج موجود نشان میدهد که کمک های صورت گرفته تا به حال نتیجه مثبتی نداشته، افزود: برخلاف آنچه که بسیاری از تولیدکنندگان از آن شاکی هستند و ادعا میکنند که ظرفیت های دولت برای حمایت همه جانبه از تولید، کافی نبوده است اما باید در نظر داشته باشیم که در بیشتر مواقع این حمایت های بیش از اندازه بوده که موجب عدم پیشرفت تولید در کشور شده است.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس با انتقاد از نظام تعرفه ای سنگین بر واردات کالا ، تصریح کرد: حمایت های تعرفهای دولت موجب شده تا تولیدات ایرانی از پیشرفت های جهانی عقب مانده و نتوانند خود را دربازاهای جهانی به روز کنند.
وی ادامه داد: اکنون زمان آن رسیده که با روش های درست و کارشناسانه تولید ملی را تقویت کنیم و کمک ها فقط به خاطر یک تاثیر کوتاه مدت اتفاق نیفتد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به هدایت صنایع به سمتی که پتانسیل بیشتری دارند، اضافه کرد: در ۳۰ سال گذشته هرگونه حمایتی که ممکن بود از صنعت خودروسازی کردیم تا جاییکه حتی از جیب مصرف کننده داخلی زدیم اما خودروسازان ما در بهروزرسانی صنعت خود، موفقیتی کسب نکردند.
علیزاده تاکید کرد: باید بپذیریم که برخی از صنایع پتانسیل مورد نیاز برای تولید در داخل ایران را ندارند.
وی درخاتمه یادآور شد: با تخصیص درست منابع و حمایت از صنایعی مانند فرش دستباف که ظرفیت رشد در ایران را دارند،کمک موثرتری به صنعت کشور کرده ایم و میتوانیم امیدوار باشیم کشتی صنایع کشور در آینده به گِل نمینشیند.