به گزارش ایرنا، «غلامحسین شافعی» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «علی فاضلی» رییس اتاق اصناف ایران و «بهمن عبدالهی» رییس اتاق تعاون ایران، به نمایندگی از بخش خصوصی در این نامه پیشنهاد کردند ایجاد تعادل میان درآمدها و هزینه ها در بودجه ریزی، بدون چابک سازی دولت محقق نمی شود.
آنان توضیح دادند: همواره دولت ها بدون توجه به اصل تقدم منابع بر مصارف، ابتدا مصارف خود را برآورد کرده و بر اساس آن به دنبال منابع درآمدی بوده اند.
بنابراین برای حل این معضل، دولت به بستن کمربندها برای کاهش هزینه های غیرضروری و لزوم انضباط مالی براساس برنامهای منظم موظف است.
همچنین باید جایگزین کردن منابع درآمدی پایدار، باثبات و قابل تحقق برای پوشش هزینهها به جای نفت در دستور کار دولت قرار گیرد.
**نرخ ارز براساس سیاست های پولی تعیین شود
نمایندگان بخش خصوصی اعلام کردند نرخ ارز و تعیین تکلیف آن در بودجه نیز همواره بر اساس نیازهای بودجهای دولتها مشخص شده است.
این مساله باعث پیش بینی پذیری اندک سیاستهای ارزی برای فعالان اقتصادی شده است. بنابراین نرخ ارز باید بر اساس سیاست های پولی و نه بر اساس وضع مالیه دولت تعیین شود.
** از رفتارهای تبعیض آمیز مالیاتی پرهیز شود
این فعالان بخش خصوصی عنوان کردند: بدون گسترده شدن پایه های مالیاتی و شناسایی کم فعالیت هایی که از شفافیت برخوردار نیستند، اخذ مالیات در دوره رکود میتواند به بخش های تولیدی فشار مضاعف وارد آورد.
آنان پیشنهاد کردند: تسریع در استقرار سیستم جامع مالیاتی می تواند ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی، برای اجرای قوانین مالیاتی و اخذ مالیات عادلانه، مطابق قانون و مقررات، زمینه های لازم را فراهم کند.
همچنین باید از رفتارهای تبعیض آمیز بین فعالیتها و نهادها در پرداخت مالیات به ویژه مالیات بر ارزش افزوده پرهیز شود و با شفاف سازی درآمدهای همه فعالیت ها و ارگانها، کل جامعه در تامین درآمدهای مالیاتی دولت سهیم باشند.
به نوشته آنان، در نهایت مالیات بر مجموع درآمد راهکاری است که می تواند افرادی را که به طرق مختلف و از راههای غیرمولد کسب درآمد میکنند، به پرداخت مالیات وادار کند.
**اصلاحیه بودجه جایگزین برداشت از بودجه عمرانی شود
رییسان سه اتاق در نامه خود نوشتند: بودجه عمرانی در لایحه سال ۱۳۹۷ با کاهش ۱۵ درصدی روبرو شده است که تحقق همین رقم نیز با توجه به کسری بودجه پیش بینی شده برای سال آتی، چندان قطعی نیست.
بنابراین پیشنهاد میشود در شرایطی که دولت با تنگنای مالی روبرو میشود به جای برداشت از محل پروژههای عمرانی، اصلاحیه بودجه ارائه کند تا هم عملکردها شفاف باشد و هم امور عمرانی فدای هزینههای جاری نگردد.
** اصلاح ساختار و ساماندهی نظام توزیع
در پایان بخش خصوصی اصلاح ساختار و نظام توزیع را خواستار شده و نوشتند: اصلاح ساختار و نظام توزیع به عنوان حلقه مهم از زنجیره ارزش تولید در فرایند تامین تا توزیع از ضروریات مهم کشور در مدیریت قیمت تمام شده کالاها تلقی می شود و به منظور دستیابی به اقتصاد با رویکرد درون زا و برون نگر برای حمایت از تولیدات داخلی و نیز رقابتی سازی کالاها برای صادرات، لحاظ کردن تبصره ای در بودجه سال ۱۳۹۷ با هدف اصلاح ساختار و ساماندهی نظام توزیع، از ضروریات مورد نظر اتاق هاست.
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری نوزدهم آذر با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۳۹۷ را تقدیم کرد.
سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آتی ۱۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال است.
در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، افزون بر چهار میلیون و ۲۴۹ هزار میلیارد ریال است.