• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل اخبار 7457اخبار امروز : 0
22

مطالبه چندین ساله بخش خصوصی

  • کد خبر : 11687
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۴۳
مطالبه چندین ساله بخش خصوصی

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با گسترش صنعت درباره تاثیر تشکیل معاونت اقتصادی بر سرمایه‌گذاری خارجی گفت: تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و چرخش نگاه این وزارتخانه به موضوعات اقتصادی سال‌های طولانی مورد درخواست بخش خصوصی بوده تا تعامل با دنیا تقویت شود. نیاز تشکیل به این معاونت […]

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با گسترش صنعت درباره تاثیر تشکیل معاونت اقتصادی بر سرمایه‌گذاری خارجی گفت: تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و چرخش نگاه این وزارتخانه به موضوعات اقتصادی سال‌های طولانی مورد درخواست بخش خصوصی بوده تا تعامل با دنیا تقویت شود. نیاز تشکیل به این معاونت در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از برجام پررنگ‌تر شده است. پیشنهاد مطرح شده نیز حول این محور بود که در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی باید یک بخش اقتصادی وجود داشته باشد. عضو خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این مدل در بسیاری از کشورها همچون ترکیه پیاده‌سازی شده است، افزود: در ساختار وزارت امور خارجه این کشورها علاوه‌بر منافع سیاسی، منافع اقتصادی نیز تامین می‌شود و جای این موضوع در وزارت امور خارجه ایران خالی بود. البته در سال‌های گذشته برخی سفارتخانه‌ها وارد رایزنی‌های اقتصادی شده‌اند اما اغلب کشورهایی بوده‌اند که از گذشته روابط با آنها وجود داشته است.

 

استفاده از تخصص وزارتخانه‌های دیگر
خالقی با تاکید بر اینکه چرخش وزارت امور خارجه از موضوعات سیاسی به تمامی موضوعاتی که منافع ملی را در پی دارد اتفاق بزرگی است، اظهارکرد: تشکیل یک تیم اقتصادی در وزارت امور خارجه می‌تواند تاثیر چشمگیری در گسترش سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات داشته باشد. وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و اتاق‌های مشترک بازرگانی می‌تواند به کمک تیم اقتصادی وزارت امور خارجه بیاید، گفت: با توجه به اینکه در گذشته اغلب رایزنی‌های خارجی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شد برای جلوگیری از موازی‌کاری و در تعارض نبودن با کوچک‌سازی دولت می‌توان از افراد خبره و متخصص تجارت بین‌الملل در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعیین تیم معاونت اقتصادی استفاده کرد. طبیعی است که در شرایط کنونی وزارت امور خارجه از تخصص لازم در این زمینه برخوردار نیست و باید از وزارتخانه‌های تخصصی بهره‌مند شود.

 

تدوین برنامه مدون دیپلماسی اقتصادی
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در گذشته در بخش روابط بین‌الملل تجاری یک سیاست و برنامه واحد پیگیری نمی‌شد، افزود: در بررسی عملکرد اقتصادی کنسولگری‌ها اغلب فعالیت‌های فردی موجب گسترش روابط شده است به عبارت دیگر مسئول مربوط از نظر مدیریتی قدرتمند و و پیگیر بوده و سیاست واحدی اجرا نشده است به‌طور مثال در عراق ما شاهد فعالیت‌های خوبی بوده‌ایم. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده که به‌طور کلی عملکرد چشمگیری در این حوزه دیده نمی‌شود. امیدواریم تشکیل معاونت اقتصادی موجب تدوین و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های دیپلماسی اقتصادی شود. وی افزود: استقرار یک واحد اقتصادی در هر کشور مزیت بزرگی است که می‌تواند بازار کشورها را به‌طور تخصصی مورد رصد قرار دهد.درحال‌حاضر واحد اقتصادی سفارت چین در ایران دارای یک ساختمان جداگانه و با تشکیلات گسترده است بنابراین، این امر می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک بزرگی کند.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=11687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.