این روزها وضعیت بازار خودرو و فروش کارخانجات متفاوتتر از قبل شده است. تصمیمات زیادی در این حوزه گرفته شده اما آیا این موارد تاثیری بر روند بازار نیز دارد؟ آیا قرعهکشی خودرو راه حل درستی برای پاسخگویی به تقاضای بازار است؟ چرا با وجود کمبود تولید سراغ واردات خودرو نمیرویم؟ برای دریافت پاسخ این سوالات گفتوگویی با آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
خالقی ابتدا گفت: قیمتگذاری خودرو امسال برای این انجام شد که تا حدودی خودروسازان از بلاتکلیفی خارج شوند. انتظار بر این بود که قیمت خودرو با توجه به تورم افزایش زیادی داشته باشد چون قیمتی که به صورت رسمی اعلام میشد پایین بود. باید بپذریم که عرضه خودرو در کشور مشکلهای خود را دارد و این میزان عرضه پاسخگوی تقاضای موجود در بازار نیست. تا زمانی که این کمبود وجود دارد و تقاضا هست قیمتها در بازار قابل کنترل نخواهد بود.
رفع نارضایتیهای عمومی با قرعهکشی
وی ادامه داد: این قیمتگذاری فقط برای رفع شبهه بود و فروش خودرو توسط خودروسازان تا حدودی عادلانهتر انجام میشود. روش ثبتنامی نیز دیگر مانند قبل نیست که یک عده به صورت حرفهای وارد شوند و خودرو خریداری کنند. اما روش قرعهکشی نیز کاملا صحیح نیست و تنها نارضایتیهای عمومی روش قبلی را از بین میبرد. با تمام این وجود به نظر میرسد که قیمت خودرو در بازار همچنان روند افزایشی داشته باشد.
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: قیمت خودروها در حال حاضر تا حدودی برای کارخانهها افزایش پیدا کرده و این قضیه تا حدودی میتواند بر روند تولید نیز تاثیر بگذارد اما خیلی زیاد نیست. چرا که میزان توان تولیدات دو خودروساز مشخص است. وقتی خودروساز سود کافی نداشته باشد بنابراین انگیزه بالایی نیز برای افزایش تولیدات خود ندارد. قطعهساز نیز یکی از عوامل اصلی تولید خودرو است. وقتی خودروساز توان تامین قطعات را ندارد ظرفیت تولید نیز پایین میآید و تمام عوامل را باید به صورت یکجا ببینیم.
چرا سراغ واردات خودرو نمیرویم؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به این که تولید داخلی خودروکفاف میزان تقاضا در بازار را نمیدهد بهتر نیست که سراغ واردات هم برویم؟ به گسترشنیوز گفت: در مورد بحث تقاضا اگر واقعی باشد باید واردات خودرو نیز انجام شود تا حدی که به خودروسازان داخلی نیز ضربه وارد نشود. تقاضایی که برای خودرو وجود دارد خیلی واقعی نیست و بخشی از آن کاذب است چرا که خودرو را به عنوان یک سرمایه میبینیم. افراد سعی میکنند پول خود را تبدیل به خودرو کنند تا ارزش آن حفظ شود. آدمها به نسبت سرمایهای که دارند به خرید کالا ورود میکنند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. به هر حال تا زمانی که در بازار خودرو حاشیه سود وجود دارد ما شاهد اینگونه تقاضاها نیز هستیم.
خالقی در پایان اشاره کرد: قرعه کشی خودرو که در حال حاضر انجام میشود به نوعی شبیه لاتاری است چرا که وقتی افراد برنده میشوند به نوعی در لحظه صاحب سود زیاد خواهند شد. به همین دلیل همه علاقهمند میشوند که در این قرعه کشی یا بخت آزمایی حضور داشته باشند تا شاید برنده شوند. دلیل نیز این است که حاشیه سود بازار آزاد و قیمت درب کارخانه بالاست. این مسئله را باید درست کرد و اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند. خودرو باید در کارخانه به قیمت روز عرضه کنیم ولی خودروساز باید به اندازه همان قیمتی که قیمتگذاری میشود مابهالتفاوت در صندوقی قرار گیرد و از آن برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده شود