معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره شیوه های ارتقاء سهم صنعت از بازارهای صادرات تصریح کرد: اروپا مهد فناوری است و نیازمند کالاهایی هستند که با کیفیت و استاندارد خاص تولید شود.
پناهی زاده در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو با تصریح بر اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی است، گفت: سال ها نفت فروخته و کالا وارد شد. در ۵۰ سال گذشته که ایران به سمت تولیدات صنعتی پیش رفت، گام های خوبی نسبت به کشورهای همسایه برداشته شد اما به لحاظ اینکه کشورمان دچار جنگ و تحریم ها شد، سبب عقب ماندن صنعت از صادرات و عدم انجام اقدامات مورد نیاز برای ارتقاء بخش صادرات شد.
وی ضمن تاکید بر این موضوع که اقدامات مناسبی در حوزه صنعت برداشته شده است، اظهار کرد: این اقدامات مناسب هیچ گاه لازم و کافی نبوده است. در دنیا کالاهایی نیاز است که مورد احتیاج باشد و نباید اینگونه فکر کنیم هر چه تولید کنیم، کشورهای دیگر نیاز دارند و می خرند.
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت کشور درباره شیوه های ارتقاء سهم صنعت از بازار های صادرات تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم باید بازارهای هدف تعریف کنیم. اروپا مهد فناوری است و نیازمند کالاهایی هستند که با کیفیت و استاندارد خاص تولید شود و به همین جهت میزان کالاهایی که به اروپا ارسال می کنیم بسیار اندک است که سهم مواد اولیه از این میزان صادرات بیشتر است.
وی بیان کرد: در مواد پتروشیمی در زیر مجموعه نفت شاهد صادرات مواد اولیه به اروپا هستیم که این اقدام مثبتی نیست و اروپایی ها به دلیل داشتن فناوری های مورد نیاز، آن را تبدیل به کالای مورد نیاز می کنند و مجددا به ایران صادر می کنند. علت پایین بودن سهم صنعت در صادرات بالا بودن هزینه های تولید و عدم دسترسی به فناوری های جدید است.