• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل اخبار 7457اخبار امروز : 0
46

نحوه سازماندهی و گزارش عملکرد کمیسیون حقوقی و قضایی

  • ۳:۳۹
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۷

 کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران طی مصوبه جلسه مورخ ۹/۳/ ۱۳۹۵ هيات مديره محترم خانه صمت ايران در تاريخ۱۲/۴/۱۳۹۷  تشكيل گرديده است.

 اين كميسيون براساس ماده ۳۰ اساسنامه ي خانه صنعت، معدن و تجارت ایران که به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده شامل نمایندگان معرفی شده توسط خانه های صمت استان ها که دارای تجربه در پيگيري هاي قانوني  و حل مسايل و مشكلات واحدهاي صنعتي و ترجيحاً داراي تحصیلات و سوابق مرتبط کاری در حوزه حقوق و قضا هستند ایجاد شده است. این کمیسیون دارای ۴ نفر عضو هیأت رئیسه  مي باشد كه در حال حاضر  آقایان:

دکتر محمودی (رئیس) ، پور نصیری (نائب رئیس اول)، رحمان سالاری (نائب رئیس دوم) و عرب ساغری (دبیر) و در مجموع با ۱۱ نفر عضو تشکیل گردیده است.

جلسات کمیسیون مطابق برنامه پیش بینی شده و هر دو هفته یکبار در استان تهران یا دیگر استان های کشور بنا به دعوت و تصویبات كميسيون برگزار می گردد که در هر جلسه موارد جمع آوری شده توسط خانه های صمت استان ها از مشکلات و مسائل واصله واحد های صنعتی و تولیدی که به نحوی مانع از ادامه فعالیت ایشان گردیده یا در انجام فعالیت آنان اختلال ایجاد نموده، در دو قالب فوری و عادی، طرح، بررسی و تصمیم گیری می گردد و در پی آن اقدامات مصوب تا مرحله ي انجام، پيگيري مي گردد.

لازم به ذکر است نمایندگانی از حوزه قضایی، ادارات، سازمان ها و ارگان های دولتی ذیربط بنا به درخواست اعضاء و به تشخیص و دعوت  کمیسیون حقوقی و قضایی در جلسات مرتبط حضور بهم می رسانند.

نحوه ي تعیین دستورات جلسه به دو شکل عادی و فوری می باشد که نحوه ي طرح هریک به قرار ذیل می باشد:

در شرایط عادی طرح با توجه به اولویت بندی، موضوعات دسته بندی و طبقه بندی گردیده و در جلسات آتی در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد که به شرح زیر می باشد :

۱_موضوعاتی که براساس اولویت بندی توسط رئیس کمیسیون طرح می گردد.

۲_ موضوعاتی که توسط رئیس یا دبیرکل یا قائم مقام های خانه ایران به کمیسیون ارجاع می گردد.

۳_ موضوعاتی که توسط اعضا کمیسیون مطرح می گردد.

در شرایط فوریتی:

۱_ موضوع توسط  اعضاي کمیسیون در جلسه طرح و در آن جلسه رای گیری و تصمیم گیری می گردد.

۲_ توسط رئیس خانه یا دبیرکل یا قائم مقام های ایشان به کمیسیون ارجاع و حالت فوریت آن ذکر می گردد و  در همان جلسه تصمیم گیری می گردد.

۳_ حداقل ۳ نفر از اعضای کمیسیون درخواست طرح موضوع را می نمایند و در همان جلسه فی المجلس به رای گذاشته می شود.

 

همچنین نحوه ي بررسی نامه ها و شکایات واصله به شکل زیر است:

۱_ پس از ارجاع موضوع به یکی از اعضای کمیسیون، عضو تعیین شده گردش کار تهیه نموده و در جلسه آتی ارائه می نماید و در صورت تصویب اجرائی می گردد.

۲_ در صورت فوریت موضوع بس از تصویب فوریت، در همان جلسه و فی المجلس نقطه نظرات اعضای کمیسیون اخذ و تصمیم گیری می گردد.

برنامه های کمیسیون:                                                                                                                                                

هریک از اعضاي کمیسیون بر اساس برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، در ابتدای سال طرحی به کمیسیون ارائه می نمایند و کمیسیون پس از بررسی و تصویب، به فراخور موضوع در جدول زمانبندی جلسات در دستور کار قرار می دهد.

نحوه  اجرای مصوبات :

پس از تصویب مصوبات توسط کمیسیون و تعیین اقدام کنندگان و نوع اقدام آنها، دبیر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف ۳ روز با توجه به حساسیت موضوعات، صورتجلسه ها را برای هر یک از اعضای حاضر در جلسه ارسال و پیگیری لازم را صورت داده و نتیجه اقدامات را تا قبل از جلسه آتی به نظر رئیس کمیسیون برساند.

محور جلسات:

محور هر جلسه و زمان اختصاص یافته به هر جلسه دارای دو بخش اعم از حالت خاص و حالت عام می باشد که به شرح ذیل می باشد :

حالت خاص : با توجه به موضوعات رسیده اعم از نامه واصله یا پیشنهادات ، بخشی از جلسه به موارد حالت خاص اختصاص می یابد

حالت عام : با توجه به پیشنهادات ، در تدوین ، تهیه یا اصلاح برخی از قوانین وضع شده که مخل بهبود فضای

کسب و کار و مانع تولید و تجارت می باشد، با توجه به برنامه های سه گانه در دستور هر جلسه قرار

می گیرد.

همچنین وظایف زیر برای تمامی اعضای کمیسیون تعریف گردیده است:

۱_ هر عضو عهده دار امورات محوله طبق مصوبات کمیسیون می باشند.

۲_ پیشنهاد و ارائه راهکارهای حقوقی و قضایی به کمیسیون.

۳_ مشارکت در رای گیری.

۴_ تحلیل و پردازش عوامل و شاخص های تأثیرگذار متناسب با مأموریت کمیسیون و نیز ارائه راهکارهای برون رفت.

۵_ مشارکت در تشکیل و فعالیت کمیسیون های حقوقی و قضایی استانها.

۶- مشارکت در معرفی افراد به کارگروه های مرتبط حمایت قضائی در استان ها.

۷_ پیشنهاد زمان برگزاری جلسات کمیسیون به رئیس و دبیر کمیسیون.

۸_ جمع آوری مشکلات و ارائه طریق در خصوص اصلاح قوانین یا بخش نامه ها یا تصویب نامه ها به کمیسیون.

۹- حضور به موقع در جلسات کمیسیون.

۱۰_ ارائه پیشنهاد در خصوص برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کمیسیون در ابتدای هر سال.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=22182
  • دیدگاه‌ها برای نحوه سازماندهی و گزارش عملکرد کمیسیون حقوقی و قضایی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.