به گزارش خبرخودرو، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عوامل افزایش قیمت خودرو و در مقابل تاثیر افزایش تیراژ و ورود خودروسازان جدید بر اقتصادی شدن محصولات را تشریح کرد.
عبدالوهاب سهلآبادی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: فقدان رقابت یکی از مشکلات صنعت خودروی کشور است و متاسفانه به دلیل تعرفههای گمرکی، خودروهای وارداتی نیز نمیتوانند در ایجاد رقابت نقش موثری داشته باشند.
وی افزود: افزایش تعداد شرکتهای خودروسازی و افزایش تیراژ نیز موجب کاهش قیمت خودرو نخواهد شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: مقایسه آمار تولید کارخانههای خودروسازی با سالهای گذشته، نشان میدهد که تولید رو به رشد بوده اما با وجود اینکه کاهش تولید نداشتهایم، آیا قیمتها کاهشی شدهاند.
سهلآبادی در خصوص علت افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: معضل تامین مواد اولیه داخلی و خارجی یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو است. متاسفانه به دلیل عدم تثبیت نرخ ارز در اقتصاد کشور، حتی تامین مواد اولیه داخلی به عنوان ملزومات موردنیاز کارخانههای خودروسازی به ویژه در دو سال اخیر با نابسامانیهای بیشتری مواجه شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: خودروسازان داخلی در احاطه یک مثلثی قرار دارند که یک ضلع این مثلث را قطعهسازان، ضلع دیگر را مصرفکنندگان و ضلع سوم را نمایندگیها به عنوان توزیعکنندگان خودرو تشکیل میدهند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص مشکلات قطعهسازان بیان کرد: پرداخت همراه با تاخیر مطالبات قطعهسازان و اقدام خودروسازان به تعیین قیمت قطعه و محصور شدن آنها در حصار خودروسازیها به دلیل اینکه تنها خریداران محصولات قطعهسازان، خودروسازان هستند، از مشکلاتی است که صنعت قطعه به عنوان حامیان صنعت خودرو با آن مواجه هستند.
سهلآبادی در ادامه به نارضایتی مصرفکنندگان از خودروهای داخلی، نمایندگیهای توزیع خودرو به عنوان ارائه دهندگان خدمات پس از فروش و همچنین خودروسازان اشاره کرد و افزود: به اعتقاد بنده، عامل اصلی این وضعیت، نبود رقابت و در مقابل، ایجاد انحصار است به طوری که خودروهای تولیدی با هر قیمتی، به فروش میرسند و قیمتگذاری فصلی نیز راه را برای واسطهگران و دلالان باز کرده است.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی افزایش تیراژ یا ورود تولیدکنندگان بیشتر به عرصه خودروسازی، اگر اثری هم داشته باشد، بسیار محدود است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تیراژ در تمام نقاط دنیا، در اقتصادی کردن محصولات اثر مثبت دارد اما تاکید بنده بر این موضوع است که عدم مدیریت بر نحوه تولید و نبود رقابت در صنعت خودروسازی کشور، متاسفانه موجب شده که قیمتها مطابقتی با نوع تولید نداشته باشد.