آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت معدن وتجارت ایران بابیان مطلب فوق خاطر نشان کرد:درحال حاضر صادرات ما به سختی انجام می شود .دربحث مسایل مالی یا باید برای کالایمان ، طرف تجاری ریال بدهد که میزان آن مگر چقدر می شود.آیا پول چمدانی حمل شود ونقدی تحویل دهد .این مساله محدودیت ومشکلات خاص خود رادارد.
وی افزود:اگر شرایط برای مبادلات فراهم شده باید دید که آیا کالای ایرانی کیفیت وقدرت رقابتی لازم رادارد.خذمات پس از فروش آن طوری است که درمقایسه باسایر رقبای بین المللی رقابت کند .
وی تصریح کرد: اگر قرار است کالای من تولید کننده به کشورهای اروپایی برود آیا استانداردهای اروپایی را دارد که کالا در مرز تخلیه شود وقابلیت ورود به مرزهای اروپایی را داشته باشد.
وی ادامه داد:درحوزه رایزنان بازرگانی رایزنان ما چقدر به حوزه جغرافیای کشورها اشراف دارند.باید این اطلاعات وتوانمندی این را داشته باشند که بدانند واحدهای تولیدی ما چه کالایی باچه مزیتی تولید می کنند.یا کشورهای هدف نیازشان به چه کالایی باچه کیفیتی است .متاسفانه رایزنان ما یا شغلشان این کارنبوده یا آموزشهای لازم را ندید ه اند که این مساله در کاهش میزان صادرات ما تاثیر دارد.
به گفته وی رایزن تجاری باید آموزشهای لازم را دیده باشد ، تا این زنجیره تکمیل شود .داشتن اطلاعان کافی وتخصصی لازمه این کار است.
وی خاطرنشان کرد:اگر وزیر صنعت تاکید برصادرات با هدف اصلاح زیر ساختها دارد باید سازمان توسعه تجارت را مکلف به آن کند که این موارد به صورت اجرایی در غالب آیین نامه توین وبه مرحله ظهور برسد.