به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران در خصوص نحوه تعیین قیمت خودرو و راهکارهای رفع التهابات بازار خودرو توضیحاتی ارائه داد.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: آنچه که از سوی خودروساز، به عنوان قیمت رسمی اعلام و ثبت نام بر اساس آنها انجام میشود، قیمت تمام شده به اضافه سود تعیین شده از سوی شورای رقابت است.
وی در خصوص تعیین قیمت نهایی برای خودرو گفت: توجه به قیمتهای جهانی، همچنین لحاظ هزینه تمام شده برای خودروسازان شامل محاسبه بهای قطعات مصرفی و کشش بازار، برای تعیین قیمت خودرو حائز اهمیت است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران توضیح داد: افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تامین مالی در سیستم بانکی و تسهیلات و سایر مخارج تحمیل شده بر تولید، هزینه تمام شده را برای خودروسازان و قطعهسازان افزایش خواهد داد.
خالقی ادامه داد: در تعیین قیمت خودرو این نکته لحاظ نمیشود که آیا این قیمتها بر اساس نرخهای جهانی مصوب می شود و یا بر اساس خروجی خودروسازان. تعیین قیمت به این نحو، حاکی از تایید روشهای خودروسازان در تولید محصول است.
وی گفت: در حال حاضر، هیچگونه رقابتی میان تولیدات داخلی با محصولات جهانی در عرصه بازار داخلی وجود ندارد؛ بنابراین، مدیریت هزینههای تولید و کاهش ضایعات به عنوان عوامل موثر بر تعیین قیمت در اختیار خودروسازان است.
خالقی اشاره کرد: در حال حاضر در بازار برای عرضه خودرو با هر قیمتی تقاضا وجود دارد و در قیمت گذاریهای فعلی، هدف، پوشش هزینه خودروسازان و همچنین پوشش ناکارآمدی و پایین بودن کیفیت تولیدات است و به این موضوع که خودروساز باید به سمت واقعی شدن قیمت و رقابتی شدن قیمت محصول خود حرکت کند و قطعه ساز را نیز به همان سمت هدایت نماید، توجهی ندارد.
وی ضمن اشاره به مابهالتفاوت فاحش میان قیمت رسمی خودرو و قیمت بازار گفت: در این وضعیت، همچنان شاهد عدد بالای تقاضا هستیم که موجب صف خرید میشود؛ بنابراین، خودروسازان تحت تاثیر این عوامل و همچنین متاثر از عوامل تولید، انگیزه و الزامی برای حرکت به سمت کاهش قیمت تمام شده نمی بیند. در چنین شرایطی، هزینه ناکارآمدیهای سیستم اقتصادی کشور در سطح کلان به مصرفکننده نهایی تحمیل می شود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران تاکید کرد: تعیین قیمت جدید برای خودرو با هدف ممانعت از تداوم زیان دهی خودروسازان و یا حداقل تامین بخشی از سود حاصل از تولید و فروش محصولات موضوع مهمی است که می بایست زودتر در این خصوص، تصمیم گیری می شد.
خالقی با اشاره به اینکه تعیین قیمت خودرو یک مرتبه در طول سال برای تثبیت بازار، روش منطقی از لحاظ اقتصاد بازار نیست، گفت: قیمت خودرو بدون توجه به نرخ تورم، یک مرتبه در طول سال، به صورت رسمی تعیین می شود و تورم ماههای پیش رو، در قیمت اعلامی لحاظ نمیشود همانند سال گذشته، که با توجه به رشد تورم، عملا سودی برای این صنعت دربرنداشت.
وی در خصوص راهکارها ضمن اشاره به لزوم حاکمیت قیمت بازار گفت: ممنوعیت واردات، انرژی و انگیزه رقابت را از خودروسازان میگیرد یعنی در حد منطقی میبایست اجازه ورود خودروهای خارجی را برای ایجاد انگیزه رقابت برای خودروسازان داخلی فراهم کرد.
خالقی ادامه داد: خودرو میبایست توسط خودروساز مطابق نرخ روز، با لحاظ قیمت تمام شده و سود خودروساز و با حذف دلالان به دست مصرفکننده نهایی برسد.
وی گفت: در راستای تعیین یک قیمت منطقی، اگر اجازه فروش محصولات خودروسازان با قیمت بازار داده شود و مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی به حساب صندوقی واریز گردد، علاوه بر انتفاع عموم مردم، نقدینگی به جیب دلالان و یا یک بنگاه تولیدی نمی رود و انگیزه دلال بازی نیز که باعث افزایش قیمت خودرو می شود، کاهش مییابد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: معمولا دلالان با احتکار خودرو، سعی بر ایجاد نوسان قیمتها در بازار دارند؛ اما اگر قیمت خودرویی که به دست مصرفکننده میرسد، توسط خودروساز تعیین و همان قیمت بازار باشد به نظر میرسد حاشیه دلالی به شدت کاهش می یابد.
خالقی در خصوص احتمال کاهش قیمت خودرو در نتیجه تصمیمات و قیمتگذاریهای جدید گفت: به نظر نمی رسد قیمت های جدید کمتر از قیمت های قبلی باشد زیرا قاعدتا قیمت جدید، به روز شده است و افزایش می یابد البته باید دید چه اتفاقی در بازار می افتد زیرا قدرت خرید مردم افزایش چندانی نداشته است و خودروساز شاید قیمت را افزایش دهد اما بازار آزاد ممکن است کشش افزایش قیمت را نداشته باشد.
وی در خصوص این موضوع که آیا به طور کلی امکان حذف دلالی از بازار خودرو ایران وجود دارد، بیان کرد: دلالی زمانی حذف می شود که تقاضا به عرضه نزدیک شود. در حال حاضر، تقاضا از عرضه پیشی گرفته زیرا مردم خودرو را کالای سرمایهای میدانند بنابراین انگیزه سرمایهگذاری همانند عرصه طلا و ارز وجود دارد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران در پایان خاطرنشان کرد: تصور نمی شود به زودی با توجه به تیراژ تولید خودرو و تشنگی بازار، دلالی به این سادگی حذف شود زیرا تقاضا همیشه بیشتر از عرضه است. زیرا خرید خودرو از طریق ثبت نام در سایت خودروسازان نیز ممکن است به طول بیانجامد و یا عبور از سیستم ثبت نام با شانس و اقبال میسر گردد.