آرمان خالقی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه قرار بود براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی شناخت درستی از ضعف کشور در بخش های مختلف داشته باشیم و سپس نسبت به توانمندسازی این حوزهها اقدام کنیم، اظهار داشت: متأسفانه در این مورد اقدام کارآمدی صورت نگرفت و همین امر عاملی شد تا آسیب پذیری کشور در مقابل تشدید تحریمهای بین المللی افزایش پیدا کند.
وی با اعلام اینکه براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نباید خریدهای کشور متوقف به یک یا دو بازار خارجی باشد، افزود: طبیعی است که با اعمال تحریم ها بازارهای انحصاری تمایلی به همکاری نداشته و همین امر خریدهای کشور را با مشکل روبه رو می سازد.
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه باید کاری میکردیم که نبود ایران در برخی از بازارهای صادراتی احساس میشد، گفت: در حال حاضربودن یا نبودن ما در بازارهای صادارتی تاثیرگذار نیست که این موضوع باید ساماندهی پیدا کند تا طرف خارجی اصرار به ادامه همکاری داشته باشد نه اینکه به صورت یک طرفه نقض قرارداد کند.
وی با انتقاد از اینکه نباید خلل در ارسال یک محموله کالا به کشور بازار را مختل کند، تصریح کرد: متأسفانه ما در کالاهای استراتژیک سیاست روشنی اتخاد نکردهایم و همین بی برنامه بودن در تولید و عرضه محصولات در بازار مردم را با مشکلاتی روبه رو ساخته است.
خالقی اضافه کرد: متأسفانه بخش خصوصی حضور پررنگی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نداشته و این موضوع عاملی شد تا تصمیمات منسجمی در بخش های مختلف اقتصادی اتخاذ نشود. ما امروز در شرایط عادی نیستیم و باید یک برنامه روشن برای بخشهای کشور تعریف شود نه اینکه هر حوزه بدون هماهنگی برنامه خاص خود را اجرا کند.
وی با انتقاد از اینکه جشن خودکفایی یک کالا را میگیریم اما در همان بخش با کمبود کالای دیگری روبه رو هستیم، گفت: امروز ما نیازمند یک برنامه کوتاه مدت و فوری هستیم تا با ثبات شرایط به اعمال سیاست گذاری های بلند مدت بپردازیم.