به گزارش خبرخودرو، این روزها حرف و حدیث های زیادی در خصوص تعیین قیمت خودرو و احتمال افزایش قیمت ها می شنویم. برخی موافق و برخی دیگر مخالف افزایش قیمت خودرو و یا آزادسازی آن هستند. برای تحلیل وضعیتی که صنعت و بازار خودرو در آن قرار گرفته به گفتگو با عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت پرداخته شده است.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، در خصوص وضعیت صنعت و بازار خودرو اظهار داشت: آشفتگی در بازار خودرو ، سطوح تصمیم گیری و کارخانجات خودروسازی به عنوان فاز عملیاتی کاملا مشخص است و بازار خودرو بویژه خودروهای خارجی متاثر از تغییراتی که در سطح قیمت و نرخ ارز بوجود آمده، با جهش قیمتی مواجه شده است و شاهد تفاوت بسیار بالای قیمت کارخانه و بازار هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در مورد تعیین قیمت خودرو آشفتگی و سردرگمی وجود دارد گفت: از آنجا که خودروسازان به عنوان فعالان اقتصادی، بخشی از قطعات و مواداولیه مورد نیاز را وارد می کنند علاوه بر هزینه های تولید متحمل افزایش قیمت ارز نیز هستند که باعث شده قیمت خودرو با توجه به میزان ارز بری آن بیش از میزان واقعی آن باشد لذا خودروسازان و قطعه سازان باید بتوانند به نسبت افزایش نرخ ارز قیمت محصولات خود را تعیین کنند در غیر اینصورت متحمل ضرر و زیان خواهند شد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: خودروسازان حاضر به خرید قطعه با قیمت های جدید نیستند زیرا قیمت ها را افزایش نداده اند و قطعه سازان که موظف به تامین قطعات هستند در سردرگمی گرفتار شده اند لذا باید گفت با ادامه روند کنونی یا باید خطوط تولید متوقف شود و یا قیمت ها متعادل گردد.
وی گفت: خودروسازان تحت فشار شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده، وزارت صنعت، معدن و تجارت و افکار عمومی هستند در حالیکه خودروسازان باید این اجازه را داشته باشند با نظارت دولت، قیمت تولید خودرو از مجموع هزینه های تامین قطعه توسط قطعه سازان را محاسبه کنند و درواقع اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده شود.
آرمان خالقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث اصلی اینجاست که خودرو به قیمت بازار فروخته شود اما خودروسازان تنها مجاز به استفاده از هزینه تولید باضافه سود معقول باشند و مابقی در عرصه های دیگر مانند تقویت سیستم حمل و نقل عمومی کشور استفاده شود و البته باید بخشی از آزادسازی قیمت خودرو در افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید خودروسازان هزینه گردد .
وی تصریح کرد: شورای رقابت فرمولی برای تعیین قیمت خودرو دارد و معتقد است قیمت خودرو باید طبق آن باید محاسبه شود اما خودروسازان و قطعه سازان مدعی هستند که قیمت های فعلی کفاف هزینه های آن ها نمی دهد و زیان ده هستند و با توجه به شرایط فعلی و تحریم ها و نوسانات نرخ ارز قیمتی را اعلام می دارند که این عدد با رقمی که شورای رقابت تعیین می کند متفاوت است.
وی گفت: میبایست بر مبنای واقعیات کشف قیمتی در خصوص هر خودرو صورت پذیرد همچنین باید بررسی کنیم قیمت خودرو در کلاسی که تولید می شود در دنیا چه میزان است و چنانچه هزینه آن بیش از نرم جهانی بود باید با اصلاح ساختارها قیمت تمام شده را به نرم جهانی برسانیم تا هزینه ناکار آمدی خودروسازان و یا عدم بهره وری تولید از جیب مردم پرداخت نشود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: تحریم ها فرصت هایی برای کشور بوجود آورد نخست اینکه نرخ ارز را دستوری تعیین نکنیم تا متحمل صدمات مجدد نشویم و دوم باید به سمت خصوصی سازی واقعی صنعت خودروسازی حرکت کنیم تا مالکین بخش خصوصی به دنبال کاهش هزینه ها و اقتصادی شدن تولید خودرو باشند.
آرمان خالقی گفت: خودروسازان باید به دنبال حداکثر شدن ظرفیت تولید و به حداق رساندن هزینه های آن باشند همچنین باید تعیین قیمت از حالت دستوری خارج شود و در شرایط غیرانحصاری، خودروسازان در فضای رقابتی قرار بگیرند.
وی گفت: تاکنون سازوکار دقیقی برای تعیین قیمت خودرو تعیین نشده است. اینکه چه نهادی صلاحیت تعیین قیمت را دارد؟ البته حتی اگر نهادی مانند شورای رقابت تصمیم گیرنده باشد باید تنها سازوکار ها و روش ها را تعیین کند زیرا مداخله مستقیم توسط افراد غیر متخصص برهم زننده بازار است.
وی گفت: قطعه سازان طبق قراردادی که با خودروسازان دارند متعهد به تحویل قطعات هستند و نمی توانند تعلل کنند و زمانیکه خودروساز نتواند خودرو را باقیمت واقعی بفروش برساند قادر به افزایش قیمت قرارداد ها نیست و در واقع قطعه سازان هر روز متحمل ضرر و زیان می شوند لذا ناگزیر به افزایش قیمت خودرو هستیم .