به گزارش خبر خودرو ، چنانچه خودروسازی بخش خصوصی دانش فنی لازم را در اختیار داشته و بتواند سرمایه گذاری لازم و کافی را انجام دهد با وجود مانع تراشی هایی که ممکن است خودروسازان دولتی جهت جلوگیری از ورود رقبای جدی و قدر صورت دهند، قطب سوم خودروسازی شکل خواهد گرفت.
عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران با بیان این مطلب افزود : چنانچه لازم باشد شورای رقابت باید ورود پیدا کرده و کمک نماید تا انحصار موجود در بازار خودروهای داخلی از بین رفته و فضای باز رقابتی در کشور ایجاد شود.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : در شرایط تحریمی چنانچه فقط یک خودروساز در کشور وجود داشته باشد این شرکت تبدیل به فعال مایشاء خواهد شد اما چنانچه فضا باز ، رقابتی و صادراتی باشد وجود یک خودروساز بزرگ در کشور حتی می تواند مزیت باشد زیرا در فضای رقابتی موجود محصول با کیفیت و قابل رقابت با تیراژ بالا که خیلی به صرفه است، تولید می شود.
وی تصریح کرد : متاسفانه مشخص نیست که الگوی استراتژیک کشور در بحث خودرو چیست و آیا قرار است در فضای باز رشد کنیم و خودمان را تطبیق دهیم یا در فضای بسته ؛ اما در حال حاضر فضا بسته است هر چند که ممکن است در آینده شرایط تغییر کند.
وی تاکید کرد : خصلت شرکت های خصوصی این است که در فضای رقابت به دنبال کاهش هزینه ها و ارتقاء کیفیت می روند اما چنانچه فضا رقابتی نباشد شرکت های خصوصی هم تبدیل به واحدهای کاهل می شوند و شرکت های خصوصی در فضای بسته شاید درصدد کاهش هزینه ها باشد اما درصدد ارتقاء کیفیت نخواهد بود چرا که هر محصولی که تولید می کنند مردم خریداری می کنند.
این فعال در صنعت و تولید کشور اذعان داشت : فضای بسته باعث می شود که حتی خواسته و سطح توقع مردم هم تغییر کند چرا که هر چقدر حق انتخاب مردم کمتر شود مردم به ناچار انتخاب می کنند و سلیقه مصرف کننده تحت مدیریت تولید کننده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در هر شرایط فضای رقابتی را نباید از دست داد ، خاطر نشان کرد : تقویت خودروسازان بخش خصوصی می تواند موجب ایجاد رقابت و افزایش کیفیت محصولات خودروسازان دولتی شود. محصولات خودروسازان خصوصی باید کیفیت بیشتری نسبت به محصولات خودروسازان دولتی داشته باشد تا مردم متقاضی استفاده از خودروهای آنها باشند.