به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: میبایست نقشه راهی برای بهرهور کردن صنعت خودرو دیده شود که این موضوع همواره در وزارت صمت در دست بررسی بوده اما تاکنون نتیجهای دربرنداشته است.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: بازار بیرقیب و انحصاری خودرو موجب شده برای هر محصول تولیدی، متقاضی برای خرید صف تشکیل دهد بنابراین خودروسازان مشکلی برای فروش ندارند به طوری که با اجرای طرحهای پیش فروش و دریافت مبالغی، سرمایه در گردش شرکت تامین شده و سپس نسبت به تولید و عرضه محصول اقدام میشود و نمی توان گفت خودروی تولید با زیان عرضه میشود.
وی افزود: اکنون قیمت خودرو بر اساس بهای تمام شده به اضافه مقداری سود تعیین میشود و تمام کشمکشهای موجود در حوزه قیمت، بر سر مقدار سود تعیین شده برای هر واحد خودرو از سوی خودروساز به عنوان سود متعارف و بخش دیگر عددی است که سیاستگذار کلان کشور به منظور کنترل قیمت تنظیم مینماید و اتفاق دیگری نیز در بازار خودرو در حال جریان است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: این سه دیدگاه و تفاوت قیمت کارخانه با بازار و حاشیه سود کلانی که عاید اشخاص میکند، باعث میشود که روی تعیین قیمت خودرو مباحث داغی در جریان باشد.
خالقی بیان کرد: اگر خودروساز مدعی زیان دهی و فقدان بهرهوری است، این مشکلات از ساختار معیوب خودروسازان ناشی میشود. سیستم تولید خودرو نیازمند بازمهندسی ساختارها، نظام بهرهوری و نظام مدیریت جاری در خودروسازیها و تنظیمات و نرمافزارهایی برای به حداقل رساندن خواب سرمایه در گردش و خواب قطعه در مسیر تولید خودرو است تا بدین ترتیب، دریافت قطعه و تولید خودرو به یکدیگر نزدیک شوند.
وی همچنین ضمن اشاره به خطوط تولید غیربهرهور و نحوه توزیع و عملکرد نیروهای انسانی شاغل در مجموعه خودروسازیها به عنوان هزینههای سربار که بر قیمت نهایی خودرو بار میشود، گفت: میبایست تدابیری اندیشیده شود که هزینه این عوامل غیربهرهور به مصرفکننده نهایی منتقل نشود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به تسهیلات بانکی دریافتی از سوی خودروسازان شامل معوقات و یا لزوم تمدید گفت: سودهای ۱۸ و ۲۴ درصدی که خودروسازان، بابت دریافت تسهیلات به بانکها پرداخت میکنند، قدرت رقابت یا هزینه تامین نقدینگی میان تولیدکننده داخلی و خارجی را به شدت افزایش داده است.
خالقی ادامه داد: کمبود تیراژ نیز هزینه قیمت تمام شده را افزایش میدهد و افزایش تیراژ موجب کاهش بهای تمام شده قطعات و در نهایت خودرو میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد خودروهای تولیدی در داخل اقتصادی نبوده و قابلیت رقابت با تولیدکنندگان جهانی را ندارد. بنابراین میبایست نقشه راهی برای بهرهور کردن صنعت خودرو دیده شود که این موضوع همواره در وزارت صمت در دست بررسی بوده اما تاکنون نتیجهای دربرنداشته است.