به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس هیات مدیره انجمن ملی پخش ایران با بیان مطلب فوق افزود: دلیل نامناسب بودن عرضه کالاهایی همچون مرغ، گوشت و تخم مرغ که از کالاهای اساسی و روزانه مردم محسوب میشوند، روش عرضه و توزیع و فروش سنتی و فلهای این کالاها است. زیرا توزیع آنها از طریق شرکتهای نظاممند و مدرن پخش انجام نمیشود و همین موضوع باعث میشود چالشهای بسیاری در این دسته از کالاهای اساسی به وجود بیاید.
این موضوع باعث شده است میزان نیاز بازار، میزان فروش و آمار و اطلاعات این قبیل کالاهای اساسی به صورت دقیق در دسترس متولیان امر نباشد در صورتیکه در ارتباط با کالاهایی که توسط اعضای این انجمن توزیع میشود فرآیند اجرایی آنها بسیار متفاوت است.
سهراب کارگر با اظهار اینکه سامانههایی همچون سامانه جامع تجارت، سامانه مدیریت توزیع کالا، سامانه رصد کالا و سامانه جامع انبارها برای تسهیل و شفافسازی نظام توزیع به وجود آمدهاند، ادامه داد: هر کالایی که در این سامانهها قابل رصد و پیگیری است از درصدهای شفافیت بالایی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه سود و منفعت شرکتهای پخش، در فروش و عرضه سریع کالاهای خود است گفت: این شرکتها اعلام کردهاند که اساسا با توجه به ماهیت اجرایی فرآیندهای توزیع و نحوه ارتباط شرکتها با تامینکنندگان و مراکز نظارتی اساسا نگهداشت و انبار کالاها برای آنان نه مقدور و نه دارای جذابیت است.
کارگر تاکید کرد: با توجه به هزینههای سرسامآور شرکتهای پخش از جمله هزینههای ناوگان، نیروی انسانی پرشمار و اجاره، سوخت و… گردش نقدینگی روزانهای در شرکتهای پخش بسیار حیاتی و مهم است.
رئیس هیاتمدیره انجمن ملی پخش ایران اظهار کرد: در نتیجه شرکتهای پخش به دنبال آن هستند تا هر کالایی را که از سمت تامینکنندگان و تولیدکنندگان دریافت میکنند در کمترین زمان وارد چرخه عرضه کنند. این موضوع فقط در مورد کالاهای فوق صدق نمیکند و شرکتهای پخش همواره تلاش میکنند تا تمامی کالاهای اساسی همچون روغن را نیز با کمترین وقفه از تولیدکنندگان و تامینکنندگان به دست فروشگاهها و مصرفکنندگان نهایی برسانند و همینجا اعلام میکنم شرکتهای پخش توان توزیع حتی سه برابر ظرفیت تولید امروز روغن کشور را نیز دارند.
وی در پایان در خصوص کالای روغن نیز اضافه کرد: گلوگاه اصلی مشکلات اجرایی ایجاد شده در تامین و توزیع کالاهای اساسی جاری را میتوان در عدم تعیین و مشخص نبودن متولی اصلی این کالا، عدم آشنایی و شناخت مناسب متولیان دوایر دولتی و نظارتی از فرآیند گردش امور پخش و توزیع محصولات، وجود کانالهای متعدد و با سلایق گوناگون نظارتی، عدم توجه به منافع و محدودیتهای عوامل اجرایی چرخه عرضه محصولات و در نهایت تایید دستوری اجرای امور بهجای بررسی گلوگاههای اجرایی جستوجو کرد.
در پایان وی اضافه کرد: البته در دوایر دولتی و نظارتی سازمان صمت و متولیان اجرایی این وزارتخانه به مراتب بیش از سایر دوایر این انجمن و اعضای آن را برای رفع مشکلات یاری کردند. لیکن اعضای انجمن صنعت پخش با وجود تمام مشکلات مانند گذشته در کنار دولت برای همکاری و گذشت از این چالش حضور فعال خواهند داشت.