• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 7372اخبار امروز : 0
2
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات در گفت‌وگو با فرهنگ

راه‌اندازی سامانه جدید اتصال درگاه مجوز تبلیغاتی به درگاه ملی مجوزها

  • کد خبر : 43561
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
راه‌اندازی سامانه جدید اتصال درگاه مجوز تبلیغاتی به درگاه ملی مجوزها
معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت پسینی و از طریق یک نهاد فرا قوه‌ای بر رسانه‌ها را افتخار جهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: در فضای کلی حاکم بر رسانه‌ها عقلانیت و تدبیر به میزان زیادی وجود دارد و می‌تواند منافع ملی را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن عمل کند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت پسینی و از طریق یک نهاد فرا قوه‌ای بر رسانه‌ها را افتخار جهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: در فضای کلی حاکم بر رسانه‌ها عقلانیت و تدبیر به میزان زیادی وجود دارد و می‌تواند منافع ملی را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن عمل کند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خانه صنعت، معدن و تجارت، فرشاد مهدی پور درباره عملکرد سه سال  اخیر اظهار داشت: در ابتدا در حوزه بازآرایی با حضور نخبگان، اساتید، خبرگان، فعالان حوزه و کارشناسان به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاونت رسانه‌ای، بیش از ۱۵ جلسه بررسی طرح بازآرایی برگزار شد و برنامه عملیاتی این طرح تهیه و تنظیم شد.

وی سرفصل‌های چهارچوب اولیه برنامه طرح بازآرایی را تنظیم گری، توانمند سازی و دیپلماسی رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: یکی از پایه‌های حرکتی معاونت در طول سال‌های گذشته ماهیت حمایتی و پشتیبانی آن بوده است که در سال‌های قبل و بر اساس اقتضائات موجود و بناهایی در موضوعات مختلف همانند اغتشاشات سال ۹۸ و ماجرای بنزین، شهادت شهید سلیمانی و کرونا گذاشته شده بود، بر همین اساس باید قوت تنظیم گری را افزایش می‌دادیم و هدف کلی و حرکت ما از مسیر حمایت و پشتیبانی به سمت یک نهاد تنظیم‌گر بود.

توانمندسازی و رویدادهای رسانه‌ای
معاون رسانه‌ای و تبلیغات کار دوم معاونت را بحث توانمندسازی عنوان و اظهار داشت: برای رفع ضعف، کاستی و اقتصاد حوزه‌ی تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور نیازمند قوت بخشی و حمایت از بدنه، از جمله خبرنگاران و کنشگران و ساماندهی و هدایت مناسب در این زمینه بودیم.
وی در ادامه بیان داشت: تلاش کردیم ضمن برگزاری رویدادهای تعطیل شده همانند جشنواره مطبوعات پس‌ از یک دهه و نمایشگاه مطبوعات پس از ۶ سال تعطیلی، رویدادهای جدیدی را برای تکمیل چرخه توانمندسازی تعریف و اجرا کنیم.
مهدی پور با ضروری دانستن برگزاری برخی رویدادها، به ویژه رویدادهای دهه فجر گفت: به عنوان مثال در سالروز درگذشت محروم رضا مقدسی رویداد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی را بنا و اولین دوره‌ی آن را در سال ۱۴۰۲ در اولین روز دهه فجر برگزار کردیم.

دیپلماسی رسانه‌ای و اقدامات جهانی
وی بخش سوم را بخش دیپلماسی رسانه‌ای عنوان و تصریح کرد: در بخش دیپلماسی رسانه‌ای به طور طبیعی در جنگ جهانی رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم که در سال ۱۴۰۱ به اوج خود رسید و ماهیت بحرانی پیدا کرد.
معاون رسانه‌ای و تبلیغات در ادامه افزود: در گذشته کارگروهی به نام دیپلماسی رسانه‌ای وجود داشت، تلاش کردیم آن را با مجموعه اقداماتی نظیر برگزاری دوره‌های آموزشی و همفکری با حضور فعالان رسانه‌ای سایر کشورها تقویت کنیم و در قالب تفاهمنامه با سایر کشورها رویدادهایی را پیش‌بینی و اجرا کردیم، همانند رویداد رسانه‌ای خورشید که مهر سال گذشته در مشهد ویژه فعالان رسانه‌ای زن برگزار شد که ادامه‌ی آن بستگی به رویکرد دولت آینده دارد.

مدیریت مجوزها و رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها
وی با اشاره به مطالبه موجود در خصوص چرایی صدور مجوزهای زیاد در حوزه‌ی رسانه‌ها افزود: اولویت‌های معاونت رسانه‌ای در بحث تنظیم گری روشن نمودن نسبت رسانه‌ها در کشور بود، در زمان دریافت مسئولیت معاونت، تعداد مجوزهای صادر شده ۱۵ هزار بود و هم‌اکنون با وجود صدور ۴۰۰۰ مجوز در دولت سیزدهم تعداد کل مجوزهای صادرشده کمتر از ۱۵هزار است و این موضوع در راستای حرکت به سوی توسعه کیفی رسانه‌ها است.
معاون رسانه‌ای و تبلیغات با اعلام انجام رتبه بندی خبرگزاری‌ها در سال گذشته، بیان داشت: تعداد خبرگزاری‌ها ۴۰ خبرگزاری بود و اکنون کمتر از ۳۰ مورد خبرگزاری است. امیدوارم بودیم با این رتبه‌بندی ساماندهی را انجام دهیم و خبرگزاری‌های دولتی را ادغام کنیم و یک مورد آن در وزارتخانه اتفاق افتاد. نظارت پسینی و فرا قوه‌ای بر رسانه‌ها از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

تعداد رسانه‌های توقیف شده و نقش هیأت نظارت
مهدی پور با اعلام اینکه تعداد رسانه‌های توقیف یا لغو مجوز شده مشخص است، افزود: به نسبت آن چیزی که در التهاب ۱۴۰۱ برآورد می‌شد تعداد کمتری لغو مجوز اتفاق افتاد و این میزان از دوره مشابه در دولت پیشین، کمتر است، البته هیأت نظارت بر مطبوعات یک نهاد فرا قوه‌ای است که وزیر فرهنگ در آن هیات دارای یک رای است و فقط دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است.
وی در ادامه بیان داست: هیأت نظارت بر مطبوعات فرا قوه‌ای بوده و بیش از ۸۰ جلسه تشکیل داده است و البته کسی که امروز مجوز می‌گیرد تا سه سال از حمایت‌ها بهره مند نخواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از نمونه‌های مهم هماهنگی‌هایی بود که بین هیات نظارت و هیأت منصفه برگزار شد و گفت‌وگوهای دوجانبه در جهت انجام نظارت دقیق از نظر حق انتشار اطلاعات و آن چیزی که در قانون اساسی آمده است و باید دفاع شود، صورت گرفت.
مهدی پور انجام نظارت پسینی و از طریق یک نهاد فرا قوه‌ای بر رسانه‌ها را افتخار جهوری اسلامی عنوان و تصریح کرد: برای رویدادی که در سوئیس با موضوع تبعیض برگزار می‌شود، چند نمونه آماده کردیم که از جمله ابلاغیه صادره‌ای که در همه ی نقاط کشور، موقعیت‌های زبانی خاص می‌توانند تبلیغات مورد نظر خود را به زبان محلی انجام دهند، در نقطه مقابل چند رسانه مشهور که اقدام به تعرض یا توهین به قومیت‌ها کرده بودند تذکر دریافت کرده و به دادگاه برای انجام اقدامات حقوقی معرفی شده‌اند، هر دوی این اقدامات در حوزه‌ی رفع تبعیض و از جنبه حمایت و نظارت صورت گرفته است.

وضعیت رسانه‌ها و توجه به حقوق صنفی
معاون رسانه‌ای و تبلیغات با اشاره به اینکه در هیات نظارت بر مطبوعات صبر و همدلی وجود داشت که تا حد امکان مانع فعالیت رسانه‌ای نشویم، افزود: در فضای کلی حاکم بر رسانه‌ها هم عقلانیت و تدبیر به میزان زیادی وجود دارد. همین اتفاقات چهار ماه گذشته می‌توانست در طول ۵۰ سال اتفاق بیافتد که در چهار ماه اتفاق افتاد و جامعه رسانه‌ای کشور در کل عملکرد قابل دفاعی داشت و عقلانیت در آن وجود دارد که می‌تواند منافع ملی را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن عمل کند.
وی در ادامه افزود: ما بیش از ۱۴هزار رسانه داریم ما با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیستیم در یکی از کشورهای همسایه که بعضا با آن‌ها مقایسه می‌شویم، کل رسانه‌های آن به ۳۰۰ مورد نمی‌رسد در کشور دیگری بازهم کمتر از این عدد وجود دارد.

ثبات و عقلانیت در جامعه رسانه‌ای
مهدی پور تصریح کرد: با این تنوع و تعدد در رسانه‌های ما، طی این چهار ماه جامعه رسانه‌ای با یک ثبات و عقلانیت حرکت کرد، این حرکت چرخه یعنی حرکت نهاد تنظیم گر و نهاد ناظر با یک حلم و صبوری توأم شد که جامعه رسانه‌ای‌ آن را می‌پذیرد، خیلی از موارد نیازمند متوقف کردن، نشد.

شفافیت و ایجاد سامانه یکپارچه ایران رسانه
وی با تاکید بر اینکه در معاونت با این عبارت که «هر که آمد عمارت نو ساخت» حرکت نکردیم، اظهار داشت: تلاش کردیم روی شانه تجارب و توانمندی اصنافمان حرکت کنیم تا نقاط قوتشان را تقویت و نقاط ضعف را پوشش دهیم و یا اگر در بخشی از آن به دلایل سیاستی مخالفتی وجود دارد بدون نزاع، آن را متوقف کنیم.

توجه ویژه به حوزه کاغذ و کاهش قیمت آن
مهدی پور در ادامه با بیان اینکه موضوع شفافیت در معاونت بیش از بیست سال است که در اشکال مختلف وجود دارد، افزود: این زیر ساخت در دولت‌های قبل به وجود آمده است ما این زیر ساخت را تقویت و توسعه دادیم، در حال حاضر همه‌ی اطلاعات ما در حمایت‌ها، صدور مجوزها در بخش‌های مختلف به روز رسانی و در اختیار صنف قرار می‌گیرد یعنی اطلاعاتش ماهیت محرمانه ندارد

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=43561
  • منبع : https://press.farhang.gov.ir/fa/news/756311/-----------------170------------------
  • 37 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.