محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با وجود تمام سختیها و مسائلی که در چند سال اخیر در حوزه تولید و صادرات داشتیم، ناامید نشدهایم و با توجه به سابقه درخشان تاریخی کشور، میتوانیم در آینده به توسعه اقتصادی کشور بیش از پیش امیدوار باشیم.
وی تأکید کرد: کشور اکنون منتظر یک دوران آرامش برای قدم گذاشتن به مرحله توسعه یافتگی است.
مرتضوی اذعان کرد: در صورتی که بخواهیم صادرات کشور را توسعه دهیم باید در ابتدا توانایی تولید کالا را داشته باشیم و بدون شک همه تلاشهای صادراتی باید منجر به سود شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اظهار کرد: زمانی که میخواهیم استراتژی خود را در زمینه صادرات تعریف کنیم نباید این اتفاق از سر هوس بیفتد، بلکه باید قوانین صادرات در بخشهای مختلف را به درستی شناخته و موقعیت خود را در حوزه جهانی به درستی رصد کنیم و پس از یافتن جایگاه واقعی، آن را بهبود ببخشیم.
وی با تأکید بر اینکه صادرات یک امر اتفاقی نیست، گفت: برای توسعه بازارهای صادراتی میبایست مشتریان خود را به طور کامل بشناسیم و در طول زمان به آمادگی لازم در جهت توسعه صادرات دست یابیم.
مرتضوی تصریح کرد: نخستین قدم برای آمادگی ورود به حوزه صادرات، تأمین نیاز داخلی و مازاد بر آن است یعنی بازارهای داخلی زمانی که به انباشتگی و ثبات رسید میتوانیم کالاهای خود را به بازارهای جهانی وارد کنیم.
دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: شناسایی بازار هدف یکی از مولفههای مهم برای صادر کنندگان است و پس از آن بازاریابی و تبلیغ میتواند کالای ایرانی را آن طور که شایسته آن است به بازارهای جهانی معرفی کند.
وی گفت: تغییرات مداوم و شرایط پر از نوسان اخیر صادرکنندگان کشور را آزار داد ولی باید بگوییم که ما مرعوب این اتفاقات نخواهیم شد و ایران همچون دریای مواجی است که آینده روشنی در پیش رو دارد.