۱- بررسی آماری پراکندگی واحدهای صنعتی استان در داخل و خارج از شهرکها و نواحی صنعتی بیانگراین است که با وجود تأمین زیرساختها و سرمایه گذاری های کلان دولتی و امکانات و مزیت های زیاد تنها ۳۶ درصد از واحدها در داخل شهرکهای صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی استقرار دارند و ۶درصد در نواحی و مناطق صنعتی و مابقی واحدها یعنی ۵۸ درصد در خارج از این شهرکها و نواحی قرار دارند.
۲- نکته حائز اهمیت دیگر این است که میانگین آمار واحدهای غیرفعال در شهرکهای صنعتی ۲۷ درصد است که پایین تر از میانگین کل استان یعنی ۳۳ درصد میباشد.
۳- از میان ۲۶ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی، استان دارای ۱۳ شهرک صنعتی است و بقیه یعنی ۱۳ منطقه صنعتی و ناحیه صنعتی که معمولاً توسط شهرداری ها و با هدف توسعه شهرها و مناطق روستایی ایجاد شده اند از زیرساخت های مناسبی برخوردار نیستند. متأسفانه در تعدادی از نواحی و مناطق صنعتی و حتی چند شهرک صنعتی استان، تعداد کمی واحد صنعتی مستقر شده اند و در واقع سرمایه گذاری انجام شده تقریباً بلااستفاده مانده است برای مثال در شهرک های صنعتی ابرکوه، بافق، میبد ۲ و یزدمهر به ترتیب ۲۴، ۹، ۴ و ۴ واحد مستقر شده اند که از این تعداد هم به ترتیب ۹، ۳، ۱ و ۲ واحد به طور کامل فعال میباشند و از این بدتر تعداد واحدهای مستقر شده در نواحی و مناطق صنعتی هستند که برای مثال در نواحی و مناطق صنعتی ابرکوه، سفیدکوه، مبارکه، هرات، پشتکوه، مروست، عقدا و بهاباد به ترتیب ۸، ۹، ۲، ۲، ۳، ۱، ۱ و ۱ واحد کاملاً فعال وجود دارد که بسیار جای سوال است و بیانگر اتلاف سرمایه های ملی و عدم وجود استراتژی توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری است. ۴- احداث شهرک های صنعتی در مناطقی مثل هرات و مروست، گاریزات و حتی تفت با قابلیت های باغداری و کشاورزی، کاملاً غیراقتصادی و حتی برخلاف مصالح ملی، منطقه ای و مسائل زیست محیطی استان است.
۵- فقدان وجود استراتژی توسعه صنعتی و برنامه برای احداث صنایع، دسترسی آسان و نزدیکی به مبادی منابع مواد اولیه، تکمیل حلقه های زنجیره تأمین، مسئله آب و … احداث شهرک هایی با هدف استقرار خوشه های صنعتی باعث عدم استقرار کافی واحدهای صنعتی در برخی شهرکها و نواحی صنعتی شده که مصداق بارز اتلاف منابع و سرمایه ها و زیرساخت های ایجاد شده و پایین بودن بهره وری است
۶- تشکیل خوشه های صنعتی فواید و مواهب بسیاری با خود دارد که سالهاست کشورهای توسعه یافته از آن به عنوان یکی از راهکارهای هم افزایی دانش و بهره وری و کاهش هزینه های تولید با استفاده از تجمیع شرکت های خدمات رسان در زمینه تأمین مواد اولیه، قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری و آموزش و حمل و نقل و غیره از آن بهره می برند و چه بهتر بود که در استانی که چهارمین یا پنجمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور است به جای ایجاد شهرک ها و نواحی و مناطق صنعتی خلوت، با ایجاد شهرک هایی برای استقرار خوشه ها و هدایت و تشویق سرمایه گذاران برای استقرار در این شهرکها مثل شهرک فولاد، الگوی دیگر استان های کشور می شدیم.
۷- شرکت شهرک های صنعتی به عنوان یکی از معاونت های وزارت صمت با توجه به اینکه وزارت صمت متولی اصلی و حامی و هدایتگر و سیاستگذار اصلی تولید در حوزه صنعت و معدن کشور است، نباید به سمت افزایش نرخ سالیانه قیمت زمین در شهرکهای صنعتی حرکت کند. زیرا این امر سرمایه گذار صنعتی را به احتساب قیمت زمین و ملک در محاسبات اقتصادی و به تبع آن دریافت زمین بیشتر از نیاز سوق داده است.