ین در حالی است که تولیدکنندگان متقاضی واردات کالا برای تولید، هر یک به نحوی از روند فرآیند ثبت سفارش با ساز و کارهای جدید گلایه دارند و تفویض اختیار این موضوع به استانها را موجب افرایش مشکلات برای تولیدکننده می دانند.
گلایه تولیدکنندگان از روال فعلی ثبت سفارش واردات کالا باعث شد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان نماینده بخش تولید امروز ۱۸ دی ماه در سازمان صنعت این استان حضور یافته و طی نشستی با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خواستار تسهیل این امور شود.
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران پس از نشست به خبرنگار ایرنا گفت: دولت برای تسهیل امر ثبت سفارش واردات کالا این اختیار را به استانها تفویض کرد اما به نظر می رسد روال سختتر از گذشته شده زیرا تاکنون ندیده بودم که این همه سئوال از یک تولیدکننده بپرسند.
حسن حسینی افزود: پارسال که شرایط اقتصادی بهتر از شرایط کنونی بود همه تولیدکنندگان در شرایط اقتصاد آزاد ثبت سفارش کالا را انجام می دادند و لازم نبود به سئوالات مختلف درباره نحوه تولید خود پاسخ دهند. از زمانی که ثبت سفارش کالا به استانها واگذار شده مسئولان از هر متقاضی واردات کالا سئوالاتی می پرسند که قادر به پاسخ دادن نیستند. به عنوان مثال از تولیدکننده سئوال می شود که کالای شما ساخت داخل است یا خیر. این در حالی است که کدام مرجع در کشور وجود دارد که تایید کند کالا ساخت داخل است یا نیست.
وی ادامه داد: بعد از نشست با رئیس سازمان صنعت خراسان رضوی با نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم صحبت کردم و قرار شد این مشکل در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح و برای آن چاره ای اندیشیده شود.
* لزوم شفافیت اطلاعات و دردسرهای آن
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از حدود ۱۰ روز پیش اختیار ثبت سفارش واردات کالا به استان تفویض و سامانه مربوطه برای انجام فرآیند مرتبط با ثبت در استان راه اندازی شده است.
راضیه علیرضایی افزود: طی این مدت تاکنون ۷۹۰ پرونده مربوط به متقاضیان ثبت سفارش واردات کالا در خراسان رضوی در رسته های مختلف تولیدی در این سامانه ثبت و بررسیهای لازم توسط کارشناسان انجام شد. از این تعداد رسیدگی به ۱۲۰ پرونده نهایی شده است.
وی ادامه داد: دستورالعملی که وزارتخانه برای سازمان صنعت استان به منظور انجام فرآیند ثبت سفارش واردات کالا از سوی متقاضیان ارسال کرده شامل اطلاعاتی است که باید متقاضی آنها را به صورت شفاف در سامانه ثبت کند. زمانی که اخذ این اطلاعات از متقاضی درخواست می شود، در اکثر موارد فرد حاضر نیست اطلاعات را کامل کند لذا بیشتر متقاضیان مشمول ثبت سفارش نمی شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح بخشی از اطلاعات درخواستی از متقاضی ثبت سفارش کالا گفت: واحد تولیدی متقاضی باید حتما طی دو سال اخیر سابقه واردات کالا داشته باشد. به این معنا که میانگین واردات کالای آن متقاضی طی دو سال گذشته ملاک عمل قرار گرفته اما اکثر متقاضیان فاقد سابقه ثبت سفارش کالا طی این مدت بوده و اعلام می کنند که کالای خود را از تجار و بازرگانان خریداری کرده اند.
وی افزود: طبق دستورالعمل، متقاضی ثبت سفارش واردات کالا باید آمار تولید دو سال اخیر خود را در ‘سامانه بهین یاب’ ثبت کرده باشد اما واحدهای تولیدی زیادی هستند که از ثبت آمار تولید خود در سامانه بهین یاب خودداری کردند یا آمار تولید را کمتر از میزان واقعی آن در این سامانه ثبت نموده اند.
علیرضایی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات فرآیند ثبت سفارش کالا این است که برخی پرونده ها از قبل در دفاتر تخصصی بررسی و به گمرک ارسال شده و کالا در حال حمل است، در حالی که باید روال قانونی آن طی و کالا در سامانه ثبت سفارش شود.
وی گفت: بعضا متقاضیان ثبت سفارش کالا قیمتی بالاتر از قیمت پایه گمرکی کالای وارداتی خود اعلام می کنند در حالی که قیمتی که اظهار می کنند باید به تایید سایت ارزشگذاری گمرک برسد و این مسئله روال ثبت سفارش را در سامانه دچار مشکل می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یکی دیگر از مواردی که فرآیند رسیدگی به پرونده های ثبت سفارش کالا را مشکل کرده تقاضای کالای وارداتی نامتناسب با تولید است. به این معنا که مثلا فردی تولید قطعه خودرو دارد اما درخواست واردات مس می کند.
وی ادامه داد: یکی از الزامات دستورالعمل برای تایید ثبت سفارش واردات کالا تناسب بین کالای وارداتی درخواستی با پروانه بهره برداری واحد تولیدی است یعنی هر واحد باید متناسب با پروانه اش درخواست کالای وارداتی بدهد.
علیرضایی گفت: در مجموع سه مولفه اصلی برای ثبت سفارش کالا ‘در اختیار گذاشتن اطلاعات شفاف در خصوص میانگین تولید دو سال قبل واحد، آمار تولید سال قبل واحد و قیمت پایه گمرکی کالای وارداتی درخواستی’ است. ثبت اطلاعات این موارد باعث می شود رسیدگی به پرونده های متقاضیان ثبت سفارش کالا و ثبت اطلاعات آنها در سامانه به طول انجامد. این در حالی است که تنها در صورتی که ثبت سفارش کالای متقاضی طبق دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه انجام شود، وی می تواند ارز دریافت کند.
وی افزود: توسط سازمان صنعت خراسان رضوی ثبت سفارش کالا طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارتخانه انجام و اطلاعات در سامانه ثبت می شود. اگر مستندات طبق دستورالعمل ثبت نشود سامانه آن را تایید نمی کند و قابل ارجاع به بانک مرکزی برای دریافت ارز نخواهد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اطلاعاتی که برای ثبت سفارش واردات کالا هر متقاضی توسط این سازمان در سامانه ثبت می شود دیگر در وزارتخانه کنترل نخواهد شد و مستندات پس از تایید سازمان برای دریافت ارز به بانک مرکزی ارسال می شود.
وی گفت: قبل از تفویض اختیار ثبت سفارش کالا به استانها همه این فرآیندها در تهران انجام و تنها مستندات از استانها گرفته می شد اما دستورالعمل کنونی بسیار شفافتر و واضحتر از روال گذشته است تا جلوی خروج بی مبنای ارز گرفته شود. برای جلوگیری از خروج ارز موظفیم قیمتهایی را که متقاضیان برای کالای وارداتی خود اظهار می کنند کنترل کنیم اما اغلب آنان قیمتهای غیرواقعی ارائه می دهند و این موضوع روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان را طولانی می کند.
علیرضایی افزود: این در حالی است که افراد به سادگی می توانند قیمت پایه گمرکی کالاهای وارداتی را بر روی سامانه ارزشگذاری گمرک مشاهده و بر اساس آن کالای وارداتی را اظهار و بر روی پرونده الکترونیکی ثبت کنند.
وی گفت: آنچه روال ثبت سفارش کالای وارداتی متقاضیان را در خراسان رضوی کند کرده، طولانی شدن زمان انطباق اطلاعات ثبت شده توسط متقاضی با دستورالعمل ارسالی از سوی وزارتخانه است، در صورتی که زمان استاندارد برای رسیدگی به یک پرونده فقط دو ساعت است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در نشستی که امروز با رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان نماینده تشکلها در خصوص ثبت سفارش کالا انجام شد، از تولیدکنندگان تقاضا گردید اطلاعات خود را به صورت شفاف اعلام کنند تا در امر رسیدگی پرونده ها تسریع شود.