باید توجه کرد که دولت به چه ترتیب به بازار ورود میکند. اگر به انتهای هر زنجیرهای که در بخش تولید و عرضه وجود دارد، نگاه کنیم جای پای دولت را میبینیم و این جای پا خود را در قیمت تمامشده تکتک کالاها و خدمات نشان میدهد. خالقی خاطرنشان کرد: اگر برای مثال بخش معدن را بررسی کنیم خواهیم دید که دولت همه ساله مواد معدنی را با تعیین بهره مالکانه و حقوق دولتی شرکتهای معدنی قیمتگذاری میکند و معمولا نیز این تعیین قیمت دیر اتفاق میافتد و به اول سال تسری پیدا میکند که البته آن موضوع مجزایی است. اما مساله این است که تعیین بهره مالکانه و حقوق دولتی شرکتهای معدنی و افزایش هرساله اثر خود را روی قیمت تمامشده مواد معدنی خام نشان میدهد.
سرمایهگذاری مقرونبهصرفه نیست
با قطعی برق تولید فولاد کشور تحت تاثیر قرار میگیرد و قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات فولادی پرفروش نیز دچار نوسان میشود.
حالا در این بین با توجه به قیمتگذاری دستوری که وجود دارد برای بخش خصوصی دیگر مقرونبهصرفه نیست که در این حوزه سرمایهگذاری کند. در این رابطه عضو هیاتمدیره خانه صمت ادامه داد: این موضوع در تامین انرژی که شامل برق و سوخت واحدهاست نیز مجددا به چشم میخورد.
عضو هیاتمدیره خانه صنعت و معدن ایران اظهار کرد: بخش دیگری از دخالت دولت در قیمتگذاری مداخله در قیمتگذاری حملونقل است. ردپای دولت در تمام آنچه در حوزه خدمات لجستیک وجود دارد نیز به چشم میخورد و بهرغم تمام افزایش هزینههایی که در این بخش وجود دارد دولت فشار میآورد و قیمت را در این بخش سرکوب میکند تا افزایش قیمت نداشته باشیم.
او تصریح کرد: از طرف دیگر به رشد و توسعه همین بخشها بیتوجه بوده و در مقاطع بلندمدت آنها را کاملا رها کرده و باعث بههمریختگیهایی شده که در نهایت این موضوع نیز نتیجه همین مداخلات بوده است. برای مثال در بخش مورد بررسی لجستیک رشد توان حملونقل کشور موضوعی بوده که کاملا رها شده و در نتیجه مطابق با نیاز کشور نبوده است. خالقی به طور مثال گفت: آنچه برای بخش معدن اهمیت دارد حملونقل ریلی است، اما شاهد توسعه مناسب در این بخش که زیرساختهای آن را باید دولت تامین کند نبودهایم و در نتیجه فشار این موضوع روی حملونقل زمینی، کامیون، تریلی و… وارد میشود.