عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: گزارشی از نابسامانی بازار خودرو و اقدامات وزارت صنعت در صحن مجلس ارائه خواهد شد.
حمیدرضا فولادگر افزود: نابسامانیها از اواخر سال ۹۵ شروع و ابتدا مقرر شد تنها شرکتهای دارای نمایندگی مجاز به ثبت سفارش خودروهای خارجی شوند و سپس در تیر۹۶ ثبت سفارش واردات خودرو کاملاً متوقف شد که در همان مقطع نیز ۵ تا ۶ هزار دستگاه خودرو غیرقانونی ثبت سفارش شد و چند ماه بعد تعرفههای جدید به اجرا درآمد که همین نابسامانی بازار خودروهای خارجی تأثیرش را روی خودروهای داخلی هم گذاشت.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در بخش دیگری از سخنانش درباره علت عرضه نکردن محصول خودروسازان داخلی تصریح کرد: خودروسازان میگویند چون هنوز قیمتها رسماً تأیید نشده محصول عرضه نمیکنند و از همین رو سایتهایشان را نیز بستهاند و معتقدند اگر سایت را باز کنند بعدها باید به دستگاههای نظارتی پاسخگو باشند.
وی با یادآوری اینکه بنا بود در هفته جاری موضوع تعیین قیمت خودروها مشخص شود و شورای رقابت رویه قیمتگذاری را تعیین کند، گفت: نظر ما این است که باید بازار از این بلاتکلیفی خارج شود چراکه هر چه عرضه متوقف بماند فاصله رسمی و قیمتهای غیررسمی بیشتر و فضای دلالی، رانت و سوءاستفاده بیشتر میشود.
نماینده مردم اصفهان ادامه داد: به همین منظور در تلاشیم زودتر گزارشمان را در کمیسیونهای ویژه حمایت از تولید داخل و صنایع آماده کنیم تا از بعد نظارتی بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم که در همینباره هم سهشنبه (امروز) با حضور وزیر و خودروسازان بحث قیمت خودروها را پیگیری میکنیم.
فولادگر با بیان اینکه خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان انحصاری و نرخ جدید آن را شورای رقابت تعیین تکلیف میکند، افزود: برای خودروهای بالای ۴۵ میلیون هم قیمت رقابتی با تعیین قیمت خودروساز و نظارت سازمان حمایت انجام میشود که درهرصورت ما خواستاریم مسئولان هر چه زودتر بازار خودرو را از وضعیت نابسامان فعلی نجات دهند.