• امروز : چهارشنبه - ۲۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 18 September - 2024
کل اخبار 7372اخبار امروز : 11
1
اما و اگرهای سودآوری در یک شراکت سخت

امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است

  • کد خبر : 43612
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است
افزایش صادرات به کشورهای اطراف به‌ویژه امارات که در تلاش برای افزایش مراودات با آن هستیم و برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ با این کشور هدف‌گذاری کردیم، نیاز به الزاماتی دارد که در این بخش از گزارش به این موضوع می‌پردازیم.

افزایش صادرات به کشورهای اطراف به‌ویژه امارات که در تلاش برای افزایش مراودات با آن هستیم و برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ با این کشور هدف‌گذاری کردیم، نیاز به الزاماتی دارد که در این بخش از گزارش به این موضوع می‌پردازیم.
آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت ایران بااشاره به محدودیت‌های تجار ایرانی برای ارتباط با سایر کشورها به صمت گفت: واقعیت این است که کشور ما حتی در مبادله کالا نیز با چالش مواجه است، زیرا بسیاری از کشورها برخی کالاها را به ایران نمی‌فروشند. همچنین سفر تجار ایرانی به بعضی کشورها مشکل‌زا است؛ برای مثال در صورتی که مهر مرز ورودی ایران در پاسپورت فردی هک شود، امریکا دیگر اجازه ورود به کشور خود را به آن تاجر نمی‌دهد، بنابراین برخی تجار کشورهای دیگر که با امریکا نیز در ارتباط هستند، مایل به ورود به ایران برای تجارت نیستند، در نتیجه از آنجایی که شرایط خرید ایران از سایر کشورها سخت است، کشورهایی که امکان فروش اجناس به ایران را دارند، شرایط سختی را برای مبادله تعیین می‌کنند.
وی نقش تحریم را در مبادلات پولی و بانکی بسیار پررنگ دانست و افزود: یکی از چالش‌های اصلی تجارت، مبادلات پولی و بانکی است. البته مشکلات داخلی هم کم نیستند. در حوزه حمل‌ونقل، چالش‌های بسیاری وجود دارد. برای نمونه در حمل‌ونقل زمینی به اتحادیه اروپا، برای رانندگان ویزا صادر نمی‌شود، زیرا ناوگان حمل‌ونقل ما فرسوده است و اجازه ورود به اتحادیه اروپا را ندارند. در حمل‌ونقل دریایی نیز باتوجه به گرانی بیمه دریایی، باید هزینه سنگینی پرداخت کرد.
از سوی دیگر، صف‌های بیش از ۱۵کیلومتری در مرزها، عاملی برای کاهش تقاضا از سوی بازارهای هدف و ضرر صادرکننده است، زیرا معطلی در مرزها موجب انجام نشدن تعهدات در موعد مقرر می‌شود و به‌همین‌واسطه بسیاری از مشتریان قدیمی ما از دست می‌روند؛ در حالی که بازگرداندن بازار از دست‌رفته، دشوار است.
عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز، محبوبیت صادرات کالای ایرانی نیز افزایش پیدا می‌کند، زیرا خرید کالا برای کشورهای هم‌مرز با نرخ پایین‌تری تمام می‌شود، در نتیجه با افزایش نرخ ارز، فرصت خوب صادراتی ایجاد می‌شود. البته این موضوع آسیب زیادی به تولیدکننده و کشور وارد می‌کند، زیرا کالایی با هزینه تولید بالا با نرخ بسیار پایین‌تری در سایر کشورها به‌فروش می‌رسد و ارزآوری پایین‌تری دارد.
سخن پایانی
بی‌شک زیرساخت‌های مناسب امارات در تجارت با جهان به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل دریایی و جابه‌جایی کشتی‌هایی با ظرفیت کانتینری بالا و حضور تجار و صنعتگران در این کشور برای برخورداری از مزایای تجاری و تکمیل حلقه‌های پایانی زنجیره تولیدی کالاهای متنوع خود در قالب‌هایی نظیر بسته‌بندی، از دلایل توسعه روابط تجاری ایران با این کشور طی دهه‌های گذشته بوده است. اما با این حال باتوجه به نظرات کارشناسی واردات محصولات از این کشور نمی‌تواند تامین‌کننده خوبی برای ایران باشد، در نتیجه بهتر است ایران نیز با بهبود زیرساخت‌های ترانزیتی، به فکر افزایش مراودات خود با امارات باشد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=43612

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.