به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از مصوبه دولت مبنی بر اختصاص تسهیلات ۴۰ درصدی به بخش صنعت کشور و دانش بنیانها خبر داد که در انتظار تصویب در شورای پول و اعتبار است.
آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، ۴۰ درصد تسهیلات بانکی سالانه برای بخش صنعت کشور مورد پیشبینی قرار گرفته بود اما این عدد طی ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ تنها به میزان ۳۰ درصد محقق شد، اظهار داشت: در این راستا وزارت صمت اقدام به تدوین مصوبهای نمود که در دولت نیز به تصویب رسیده و در انتظار تصویب آن در شورای پول و اعتبار هستیم.
وی افزود: از آنجایی که مصوبات هیات دولت برای بانکها لازمالاجرا نیست، این مصوبه میبایست به شورای پول و اعتبار رفته و اعتبار اجرایی خود را از این شورا کسب نماید.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص جزئیات این مصوبه افزود: در این مصوبه بر تامین سهم ۴۰ درصدی فوقالذکر برای بخش صنعت کشور و از سوی دیگر اختصاص درصدی از سود و تسهیلات بانکی برای دانشبنیانها به شکل رقابتی و نحوه اعمال آن تاکید شده است. بخش دیگری از این مصوبه به مبحث وثایق میپردازد به طوری که شورای پول و اعتبار چگونه میتواند گشایشی در استفاده از این تسهیلات برای شرکتها و واحدهای صنعتی ایجاد نماید.
خالقی در خصوص این موضوع که دانش بنیانها چگونه میتوانند با کمک به صنعت خودرو زمینه اشتغال آفرینی در این صنعت را ایجاد نمایند، گفت: صرفنظر از اختصاص بودجه، اصولا خودرو یک صنعت دانش بنیان در دنیا محسوب میشود و ویژگی یک بنگاه اقتصادی دانش بنیان حرکت بر لبه تکنولوژی و توانایی استفاده از آخرین فناوری روز است تا بدین ترتیب ارتقای کیفیت تولید و کاهش قیمت نهایی به عنوان مزیتهای یک صنعت دانش بنیان محقق شود.
وی تصریح کرد: خودروسازی که دانش بنیان نباشد، صرفا عملیات مونتاژ را در پیش خواهد گرفت. دانش بنیان شدن صنعت خودروی کشور از طریق سرمایهگذاری جدی بر روی دانش فنی جدید و بخش تحقیق و توسعه و همچنین اختصاص بودجهای ملموس و متناسب برای فعالیتهای پژوهشی، تحقیق و توسعه، خرید یا خلق دانش فنی و حمایت از ایدهها و تجاریسازی آنها عملیاتی خواهد شد تا امکان تولید محصولاتی قابل دفاع در قیاس با محصولات سایر شرکتهای خودروسازی در دنیا فراهم شود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: متاسفانه اکنون صنعت خودروی کشور صرفا از روش مهندسی معکوس که همان کپی از دستاوردهای دیگران است، بهره میبرد و شاهد اختصاص سهم بودجهای مناسب، خلق ایده و ثبت اختراع در این صنعت نبودهایم.
خالقی بیان کرد: اکنون خودروسازی کشور ارتباط عمیقی با دانشگاهها در قالب قرارداد و پروژههای تحقیقاتی و پژوهشی پایدار ندارد در صورتی که آشتی میان صنعت و دانشگاه به حرکت در جهت پویایی این صنعت و رفتار علمی کمک خواهد کرد.
وی در پایان با اشاره به دیدگاهی که دانش بنیان شدن و تجهیز به تکنولوژی جدید در کوتاه مدت را یک عمل ضد اشتغال و موجب کاهش نیروی انسانی میداند، خاطرنشان کرد: تولید دانش بنیان با ایجاد مزیت رقابتی بر مبنای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت، موجب گشایش بازارهای جدید میشود و در صورتی که به افزایش تیراژ منجر شود، مزیت رقابتی حاصل خواهد شد.