• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 7372اخبار امروز : 0
22

آرمان خالقی : تحریم‌های سرایت‌کننده

  • کد خبر : 19768
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
آرمان خالقی : تحریم‌های سرایت‌کننده

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز معتقد است: جزییات موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال، تحریم‌ها به گونه‌ای نیست که شرکت‌های صنعتی خارجی این مسئله را برای خود جدی نگیرند. باید مذاکره شود و دید آیا نداشتن بازار در امریکا مانع این می‌شود تا از دستورها پیروی […]

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز معتقد است: جزییات موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال، تحریم‌ها به گونه‌ای نیست که شرکت‌های صنعتی خارجی این مسئله را برای خود جدی نگیرند. باید مذاکره شود و دید آیا نداشتن بازار در امریکا مانع این می‌شود تا از دستورها پیروی نکنند؟ به طور نمونه، باید دید آیا پژو برای تامین قطعات تنها به اروپا وابسته است یا شرکت‌های امریکایی نیز در این باره با این خودروساز فرانسوی همکاری دارند؟ در کل باید دید مناسبات اقتصادی پژو با شرکت‌های امریکایی چقدر است.
وی یادآور شد: تحریم‌های جدید به نوعی هوشمندانه بوده که وقتی شرکتی را شامل شد سایر شرکت‌های زیرمجموعه و همکار آن را نیز دربرمی‌گیرد. به این ترتیب، ممکن است شرکتی به طور مستقیم با امریکا مناسبات اقتصادی نداشته باشد اما ممکن است زیرمجموعه‌های آن شرکتی باشد که با این کشور ارتباط دارد.
از این رو، اگر پژو که در بازار امریکا حضور ندارد تحریم شود شرکت‌های دیگری که با آن وارد معامله می‌شوند و در بازار امریکا حضور دارند محکوم به تحریم می‌شوند.
برای مثال، ممکن است شرکتی قطعه‌ای برای پژو تامین کند و همان قطعه را به یکی از خودروسازان امریکایی بدهد. در این روند با همکاری پژو و ایران شرکت سوم نیز دچار مشکل می‌شود.
او افزود: این نوع تحریم‌ها است که شرکت‌ها را نگران کرده است. البته ممکن است مناسبت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. در تحریم‌های جدید باید ریزتر شد و تهدیدها و فرصت‌هایی که وجود دارد را با هوشمندی بیشتر رصد کرد. این کارشناس صنعت خودرو گفت: درحال‌حاضر تحریم‌ها هنوز اعمال نشده بلکه فقط اعلام شده است. تحریم‌ها تغییر می‌کند و به طور قطع زیربناها و کارکردهای اقتصادی کشور را هدف قرار داده است. امروز با علم به اینکه چه راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد به شکل دیگر اجرا می‌شود. بنابراین، پژو و دیگر خودروسازان، با نگرانی از این مسائل و روشن نبودن موضوع با سردرگمی منتظر هستند تا تحریم‌ها کامل روشن شود.

تحــریـم‌های هوشمندانه و مقــابله هوشمندانه‌تر
خالقی در ادامه، به همکاری با سایر خودروسازان جهان اشاره کرد و گفت: ممکن است بتوان با خودروسازان دیگری مانند فیات و وولو وارد همکاری شد. در این زمینه باید مذاکرات گسترده‌تری شود اگر چه بیشتر شرکت‌ها در شرایط فعلی تعلل دارند تا شرایط به طور کامل روشن شود.
وی افزود: ضرورت دارد به این موضوع به صورت زیربنایی توجه شود تا بتوان برای جایگزینی و مقابله با تحریم‌ها هوشمندانه عمل کرد. همان‌طور که تحریم‌ها هوشمندانه است ما نیز در مقابله با آن باید هوشمندانه‌تر عمل کنیم.
عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان باید نقطه اتکای خود را به قطعه‌سازان داخلی و تقویت آنها متمرکز کنند. سیاست‌گذاری و مدیریت خودروسازی باید بر تقویت توان تولید داخل و تعمیق ساخت داخل باشد.
ممکن است لازم باشد تحت لیسانس کار کنیم یا امتیاز پلتفرم‌ها و مجوز ساخت آنها را بخریم. به این ترتیب، باید صنعت خودرو و قطعه‌سازان را برای ساخت خودروهای جدید تجهیز کرد.
وی یادآور شد: اگر چه قطعه‌ساز نمی‌تواند هر قطعه‌ای را تولید کند زیرا برخی قطعات فقط در تخصص شرکت‌های خاص بوده و هیچ برند خودروسازی برای تولید این قطعات خاص در مجموعه خود اقدام نکرده است. از این رو، باید برای ساخت محصولاتی ورود کنیم که توان داخل پاسخگوی آن باشد.
خالقی در پایان تاکید کرد: باید خیلی دقیق و هوشمندانه عمل و بررسی کنیم در چه قطعاتی مشکل جدی داریم و از امروز به فکر راه‌حل‌هایی برای تامین آنها باشیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=19768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.