در حال حاضر موضوع تفکیک وزارت رفاه و تامین اجتماعی از وزارت کار و اموراجتماعی موضوعی اســت که هنوز در مجلس هم به قطعیت نرسیده است. این مسئله را باید در نظــر گرفت که ما درباره تامین رفاه عمومی از طریق ســازمان تامین اجتماعی صحبت میکنیــم و ایجاد امنیــت و آینده درآمدی، شــغلی، درمانــی و… افرادی که مشــغول بــه کار هســتند و یــک عضــو از اعضای سازمان تامیناجتماعی بهحساب می آیند. با توجــه بــه اینکه افــراد اندوختــه دوران بازنشستگی خود را در حین کار در جایی به نام ســازمان تامین اجتماعی جمع میکنند تا در دوران بازنشســتگی بتوانند در آرامش خیال از آن استفاده کنند، در نتیجه سازمان تامین اجتماعی باید این مهم را اولویت خود قرار دهد. هرچه ســازمان تامین اجتماعی در مدیریــت ایــن امــوال بهتر عمــل کند، اعضای این سازمان بیشتر به مقصود خود میرسند و خدمات بهتری دریافت خواهند کــرد.در احیای قانون نظام ســاختار رفاه و تامین اجتماعی و جدایی وزارت رفاه از وزارت کار، اگر بنا باشــد تصمیم مجلس این باشد که ابتدا ایــن دو وزارتخانه را تفکیک کند و بعد دو وزیر را تعیین کند، قاعدتا وزیر کاری که خواهد آمد مجری سیاست های کالنی است که دولت و مجلس به عنوان دستورکار ایــن وزارتخانه جدید تعییــن میکنند و این سیاســت ها به وزیر جدید ابالغ میشود. در ایــن صورت او باید به منظــور اجرای هرچه بهتــر این سیاســت ها برنامه ارائــه کند. در نتیجه باید دید نوع انتظاری که از وزیر جدید خواهیم داشت، چیست و فردی را که به کار میگماریم چه شایستگی هایی دارد که بتواند این برنامه ها را عملی کند. اگر قرار باشد ما شــاهد وزارتخانهای باشــیم که متولی امر تامین اجتماعی هم باشد، وزیری نیاز داریم که او به چند اصل مهم اعتقاد داشته باشد. در وهله اول اینکه در مقام عمل معتقد باشد آنچه دارایی سازمان تامین اجتماعی است، متعلق بــه دولت نیســت، بلکــه متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. یعنی بپذیرد اموال اشخاص در این سازمان جمع شده و مسئولیت بســیار مهمی بر عهده او خواهد بود. ســازمان تامین اجتماعــی هرگز نباید تامین کننــده مخارج یــا حیاطخلوتی برای مدیران دولت باشــد. این ســازمان اگر قرار اســت وزیر آینده برایــش برنامه ریزی کند، باید شرکت ها و موسسات اقماریاش کامال بر مبنای سودآوری و مدیریت کارآمد مبتنی بر نحوه مدیریت بخشخصوصی باشد. باید نوع مدیریت بخش دولتــی را که ناکارآمد، کند و بدون بهره وری اســت از این سازمان دور کند، بنابرایــن یک وزیر کارآمد، چابک و مطلع از مناســبات اقتصادی نیاز داریم. وزیری که دیوانســاالری در دستورکارش داشــته باشــد، وزیر مناســبی نخواهد بود. شــرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی افرادی هســتند که به طور مشــترک باعث حفظ و صیانت از این سازمان شده و آن را به وجود آورده اند، بنابراین این سازمان در تمام امور جاریاش باید به منافع این شرکا توجه کنــد. دولت هم برای تعیین وزیر رفاه جدید باید نظر شــرکای اجتماعی تامین اجتماعی را جویــا شــود و بر آن مبنا بــه انتخاب وزیر شایسته برای تصدی این مقام مبادرت کند.
قام مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران
آرمان خالقی: انتظارات شرکای تامین اجتماعی از وزیر کار آینده
در حال حاضر موضوع تفکیک وزارت رفاه و تامین اجتماعی از وزارت کار و اموراجتماعی موضوعی اســت که هنوز در مجلس هم به قطعیت نرسیده است. این مسئله را باید در نظــر گرفت که ما درباره تامین رفاه عمومی از طریق ســازمان تامین اجتماعی صحبت میکنیــم و ایجاد امنیــت و آینده درآمدی، شــغلی، درمانــی و… […]
لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=22112
- 2108 بازدید
- بدون دیدگاه