• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل اخبار 7390اخبار امروز : 2
18

عضو هیئت مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: فرصت تجارت با کشورهای اوراسیا هنوز برای تجار ایرانی ناشناخته است

  • کد خبر : 29442
  • ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
عضو هیئت مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: فرصت تجارت با کشورهای اوراسیا هنوز برای تجار ایرانی ناشناخته است

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص چرایی کند بودن روند تعمیق و گسترش مناسبات تجاری ایران با کشورهای منطقه اوراسیا با دکتر آرمان خالقی عضو هیئت مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد. آرمان خالقی در آغاز با بیان اینکه کشورهای عضو […]

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص چرایی کند بودن روند تعمیق و گسترش مناسبات تجاری ایران با کشورهای منطقه اوراسیا با دکتر آرمان خالقی عضو هیئت مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به صورت تلفنی گفتگو کرد.

آرمان خالقی در آغاز با بیان اینکه کشورهای عضو اوراسیا که پنج عضو دارد، شامل کشورهای همسایه ایران می شوند، گفت: برخی از کشورهای همسایه در قالب اتحادیه هایی مانند اکو با ایران همکاری می کنند که این اتحادیه منطقه ای، فعال است و شرایط همکاری با آن ها وجود دارد. برخی دیگر از همسایگان عضو اتحادیه نیستند اما در حال فعالیت اقتصادی با آن ها هستیم که پاکستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله آنها است.

وی بیان کرد: ایران با این کشورها منافع مشترک دارد و بعضی از آن ها مانند عراق شرکای تجاری بزرگی محسوب می شوند هر چند به دلیل شرایط سیاسی، مشکلاتی نیز به وجود می آید و به همین جهت این همکاری ها با فراز و نشیب هایی نیز همراه است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره کشورهای اوراسیا اظهار کرد: این کشورها بعد از اینکه از شوروی سابق استقلال پیدا کردند به عنوان کشورهای مشترک المنافع یا همسو شناخته شدند یک بازار و فرصت تجاری جدیدی ایجاد شد و متاسفانه نتوانستیم از آن فرصت استفاده کنیم و به نوعی فرصت سوزی کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اوراسیا که شامل بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و روسیه است، تصمیم گرفتند بین خودشان تعرفه های گمرکی را کاهش دهند و بتوانند با ارز ملی خودشان با هم تبادل کنند و تسهیلات را برای کار و تجارت بین خودشان فراهم کنند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: ایران نتوانسته بود خودش را با این کشورها و شرایط آن ها تطبیق دهد زیرا کار اقتصادی فی مابین و تجارت متقابل شامل امتیاز دادن و امتیاز گرفتن است یعنی باید بازار خودمان را باز می کردیم تا آن ها نیز بازار خود را برای کشورمان باز کنند. این اتفاق در پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا شکل گرفته است و امتیازات خوبی بابت کاهش تعرفه ها گرفتیم و امتیاز بیش از ۵۰۰ قلم را در حوزه های مختلف به ایران دادند تا با حداقل تعرفه گمرکی بتوانیم به این کشورها صادر کنیم.

وی در عین حال درباره علل کند بودن روند تعمیق و گسترش مناسبات تجاری ایران با کشورهای منطقه اوراسیا اظهار داشت: تجار ایرانی هنوز با روند جدید تجارت با کشورهای این اتحادیه آشنا نیستند و این فرصت هنوز برای تجار ایرانی ناشناخته مانده است. راه حل این است که بیشتر از گذشته درباره این موضوع صحبت شود و با برگزاری نشست و آموزش های لازم اطلاعات را مبادله کنیم.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=29442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.