• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل اخبار 7425اخبار امروز : 0
16

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: مسیر حمایت تغییر کند

  • کد خبر : 21650
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: مسیر حمایت تغییر کند

محمدرضا مرتضوی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره مشکلات کنونی بخش تولید و سیاست‌های حمایتی دولت در این مدت به «گسترش صنعت» گفت: پیش از این چندین‌بار گفته شد که دولت قصد دارد هزینه‌های بخش تولید را با کاهش مالیات ‌ارزش‌افزوده، کم کند. این سیاست یکی از مهم‌ترین حمایت‌هایی بود که دولت می‌توانست […]

محمدرضا مرتضوی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره مشکلات کنونی بخش تولید و سیاست‌های حمایتی دولت در این مدت به «گسترش صنعت» گفت: پیش از این چندین‌بار گفته شد که دولت قصد دارد هزینه‌های بخش تولید را با کاهش مالیات ‌ارزش‌افزوده، کم کند. این سیاست یکی از مهم‌ترین حمایت‌هایی بود که دولت می‌توانست از بخش خصوصی داشته باشد.
با این حال، در ماه‌های گذشته شرایط تولیدکنندگان به گونه‌ای پیش رفت که از میزان تولید کاسته شد.
وی افزود: در این شرایط مالیات ارزش‌افزوده یا هر نوع مشوق و کاهش مالیاتی دیگری تاثیری خاصی بر جریان تولید ندارد.
در وضعیتی که سطح تولید کاهش یافته کاهش مالیاتی معنا ندارد. دولت شرایط اقتصادی پیش روی را می‌دانست و خودش را برای آن آماده کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بخش خصوصی در فضایی تار و تاریک حرکت می‌کرد.
مرتضوی توضیح داد: در این شرایط دولت قرار بود سیاست‌هایی را برای حمایت از بخش تولید کشور اجرایی کند. این در حالی است که وضعیت اقتصادی بخش خصوصی را چندین سال عقب انداخت. در این شرایط سیاست‌هایی که دولت در گذشته در نظر گرفته بود دیگر کارکرد چندانی ندارد و دولت باید به تناسب شرایط کنونی حمایت کند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده تولیدکنندگان باید تکلیف مابه‌التفاوت ارز را با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روشن کنند، توضیح داد: متاسفانه دولت از یک سو، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد. اگر مواد اولیه کارخانه‌ها که بخشی از آنها هنوز در گمرک مانده، به سرعت ترخیص نشود واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند.
دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه متاسفانه تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود بدون هماهنگی با بخش خصوصی است، گفت: به‌تازگی اعلام شده صادرات بسیاری از محصولات ممنوع است. این موضوع در حالی است که دولت بیش از این از صادرات این محصولات استقبال می‌کرد و بسیاری از فعالان اقتصادی برای بازاریابی این محصولات هزینه کرده‌اند. علاوه‌بر این، دولت ۱۴ هزار تن آرد با هدف صادرات فروخته و امروز مجوز صادرات نمی‌دهد.
مرتضوی با انتقاد از وضعیت کنونی تصریح کرد: با نزدیک شدن به زمان تحریم‌های نفتی طبیعی بود که اقتصاد کشور آشفته شود و دولت باید پیش از اینها تلاش می‌کرد تا برای شرایط آشفته برنامه‌ریزی کند. متاسفانه دولت نه‌تنها در این زمینه اقدامی نکرد بلکه شرایط را با اجرای تصمیم‌های بدون هماهنگی آشفته‌تر کرد.

لینک کوتاه : https://www.iranhim.ir/?p=21650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.