×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۲ آذر - ۱۳۹۷  
it is true
true
true
آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن، تجارت ایران: شورای رقابت توان کارشناسی برای قیمت‌ خودرو را ندارد

در صورتی که بازار اطمینان حاصل کند خودرو به اندازه کافی تولید می‌شود، روند صعودی افزایش قیمت خودرو مهار خواهد شد. زیرا بازار تا زمانی طالب این محصول است که سودآور باشد. دلیل هجوم برای تهیه خودرو نخست نگرانی از آینده قیمت خودرو و کاهش توان خرید این محصول است و دیگری سرمایه‌گذاری به امید افزایش قیمت این محصول، بنابراین چنان‌چه این دو انتظار محقق نشود، شاهد از بین رفتن بازار کاذب خواهیم بود. کاهش منابع ارزی، واردات خودروهای خارجی را غیرممکن کرده، بنابراین با کاهش خودروهای خارجی، بازار به سمت خودروهای داخلی سوق داده شده است و شاهد افزایش تقاضا و به‌تبع آن افزایش قیمت بوده‌ایم. ازاین‌رو، برای بازگشت آرامش به بازار، خودروسازان باید روند تولید خطوط را گزارش دهند و اعلام کنند برای افزایش تیراژ چه برنامه‌هایی دارند. زمانی‌که مدیران عامل دو خودروساز بزرگ از کمبود قطعه و وجود خودروهای ناقص در انبارها سخن می‌گویند یا اعلام می‌کنند خط‌تولید محصولات خارجی به‌دلیل خروج شرکا از ایران دیگر قادر به ادامه تولید نیست، اضطراب ایجاد می‌شود و شاهد هجوم مردم به بازار برای تامین خودروی مورد نظر خود هستیم. بنابراین خودروسازان باید دقت لازم را در ارسال پیام‌ها به جامعه داشته باشند. تغییر مرجع قیمت‌گذاری و حضور سازمان حمایت به‌جای شورای رقابت می‌تواند مفید باشد. وظیفه شورای رقابت جلوگیری از رقابت‌های مخرب و انحصار در بازار است تا تبانی یک یا چند بنگاه منجر به صدمه دیدن مصرف‌کننده نشود.
وظیفه سازمان حمایت، تعیین نوع قیمت بر اساس کیفیت و خدمات پس‌ازفروش است تا حقوق مصرف‌کننده حفظ شود هرچند تاکنون موفق عمل نکرده‌اند. چنان‌چه بازار انحصاری نباشد، شورای رقابت می‌تواند در قیمت‌گذاری حضور داشته باشد اما تاکنون شاهد موفقیت شورای رقابت نبوده‌ایم و این شورا توان کارشناسی برای قیمت‌گذاری و جلوگیری از انحصار بازار را نداشته، بنابراین سازمان حمایت قادر است طی مذاکره با خودروسازان، ارائه روند و هزینه تولید توسط آن‌ها، این موضوع را بررسی کند که قیمت‌های تمام‌شده تولید واقعی است یا غیرواقعی، همچنین نیز با شاخص‌های خارجی، بهره‌وری واحد های تولیدی را اندازه گیری کند. زیرا تنها تاکید بر سود عادلانه صحیح نیست و باید مشخص شود هزینه‌ای که برای تولید خودرو شده است ناشی‌از ضایعات در خط تولید بوده یا خیر و سعی شود خودرو با قیمت منصفانه‌ای تولید شده تا مصرف‌کنندگان ضرر نبیند. بدیهی است دراین‌خصوص سازمان حمایت صلاحیت بیشتری دارد. چنان‌چه خودروسازان به بازار ورود کنند، تابع بازار خواهند شد. اما شبهاتی مطرح می‌شود که خودروسازان با تزریق یا عدم تزریق خودرو تغییراتی را در بازار به‌وجود می‌آورند و خودروسازان نیز معتقدند سودی که از فروش خودرو ۱۲۰میلیونی با قیمت ۲۰۰میلیون‌تومان در بازار نصیب دلالان می‌شود، باید سهم آن‌ها شود، از این رو درنهایت مصرف‌کننده زیان خواهد دید. بنابراین خودروسازان باید نحوه توزیع و اطلاع‌رسانی را اصلاح کنند و محدودیت کالا نباید به بازار سیاه دامن بزند. البته چنان‌چه فروش محصولات در بازار آزاد منجر به افزایش کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش شود، مانعی ندارد اما تجربه نشان داده است این اتفاق نخواهد افتاد و سود حاصل، پوششی برای ناکارآمدی مدیریتی و مالی این بنگاه‌ها خواهد بود. با حضور خودروسازان در بازار تقاضا واقعی‌تر خواهد شد و انگیزه حضور دلالان در این بازار از بین خواهد رفت. البته از طرفی بسیاری از افرادی که قدرت خرید را از دست می‌دهند، به بازار خودروهای دست‌دوم یا خودروهای بی‌کیفیت سوق داده
می‌شوند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true